За €5 млрд. Китай пуска влак-стрела Москва – Казан

0

Цената на скоростната жп линия може да удари €17,5 млрд. основно за сметка на Пекин, докато министърът на икономиката Улюкаев дава само €50 млн.

Китай e готов да инвестира в строителство на високоскоростен железопътна магистрала (ВСМ) Москва—Казан. Според източника на «РИА Новости», инвестициите ще са колосалните 300 млрд. руб. (около 5 млрд. евро).

От тях обаче цели 250 млрд. руб. ще бъдат заделени под вид на кредити от китайските банки, научили неназовани източници от първия вицепрезидент на Руските държавни железници (Российские железные дороги – РЖД) Александър Мишарин.

RZD3

„Китай намери пари за „Москва-Казан“, иронизира „Коммерсантъ“

«Мишарин на срещата каза, че е постъпила оферта от китайската страна да се създаде joint venture по ВСМ 50 на 50″. „Китай предлага да вложи 50 млрд руб. (около 800 млн. евро) и да предостави на Русия кредит от 250 млрд. руб. за 20 години“, съобщи в неделя източникът на «РИА Новости»,

запознат с офертата на китайската страна за специална проектна компания за реализация на проекта на ВСМ.

„Около 50 млрд. руб. те са готови да вложат в капитала на джойнт венчъра SPV, oще 250 млрд руб. — кредитна линия от консорциума китайски банки за 20 години. Засега това е първата оферта, с която разполагаме и начална точка за по-нататъшните преговори»,

потвърди още един източник на медията.

По-рано той заяви, че компанията е получила предложения от китайските си партньори:

„Да се финансира целият проект се предлага в двете национални валути — рубли и юани.“

Както писа «Коммерсантъ» през февруари президентът на ОАО РЖД Владимир Якунин заплаши да се откаже от проекта в случай, че „компанията няма да получи от правителството 6 млрд. руб. в първото тримесечие на 2015 г.“ Самият Якунин, който взима една от най-високите заплати сред своите колеги в държавните корпорации, заплаши да свие магистралата от страна на ОАО РЖД на няколко пъти:

RZD01

Президентът на РЖД Владимир Якунин

„Имаме намерение да се откажем от проекта за високоскоростната жп магистрала Москва—Казан, ако средствата от бюджета за проектирането не бъдат заделени. Тъй като, задържането на субсидията затормозява обявяването на конкурса за проектирането й“.

Припомня се, че конкурсът от страна на ОАО РЖД трябваше да бъде обявен още през февруари 2015 г. На тези думи с известно чувство за хумор и един вид хазарт реагира министърът на икономическото развитие на РФ Алексей Улюкаев, като предложи на РЖД консенсусен вариант за осигуряване на необходимите пари за проекта:

„Да вземе участие във финансирането на проекта и да раздели разходите примерно по-равно“. По-късно стана известно, че в офиса на монополиста се съгласили да отидат насреща и „да се опитат да намерят 3 млрд. руб. (€50 млн.)“.

По последния план магистралата се планираше да бъде изграждана на четири етапа: първият участък на жп проекта Москва – Владимир трябва да построи ОАО РЖД (384,1 млрд. руб., от тях 31 млрд. руб.— собствени средства). Участъците Владимир – Нижни Новгород, Нижни Новгород – Чебоксари и Чебоксари – Казан пък трябва да изграждат концесионерите (684,4 млрд руб или €11 млрд.). При това,

Alexey Ulyukaev

Министърът на икономикатa Алексей Улюкаев

по-голямата част на проекта трябва да се финансира за сметка на държавата. Линията от самото начало се планираше да бъде пусната преди Мондиала’2018

В последния вариант на графика на строителството от януари т.г. обаче вече е посочен като срок за въвеждане един доста по-късен период от Световното по футбол –

споменава се като един от вариантите за дедлайн – декември 2020 г.

Проектът на ВСМ Москва – Казан детайлно не се обсъжда от 2012 г. Новият железен път дълъг 770 км трябва да съкрати времето на пътя между столиците на Русия и Република Татарстан (автономия в състава на РФ) почти тройно – от 11,5 на 3,5 часа.

 

Показана е 1 от 1 страници


Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!



Коментирай в Delo.bg