Костадин Филипов – журналист, редактор в „Преди обед“ по BTV, автор в delo.bg
С моето първо пътуване със самолет поставих началото на една страница от геополитическата история, която остана само на чернова, защото претърпя без време своето фиаско. Първият ми полет беше и първата в живота ми командировка. Случи се на 24 юни 2007 г. Вече четвърта година бях част от екипа на Нова телевизия, когато президентът Георги Първанов предприе пътуване до Загреб.
Аз бях избран от целия нюзрум да придружа държавния глава от медиата, в която работех и да информирам за случващото се на така важния енергиен форум. В столицата на Хърватска беше дадено началото на един от най-скандалните и противоречиви проекти, поне от началото на 21 век у нас. Южен поток – това беше целта и на пътуването с президентския самолет до главния град на бившата югославска република. Исторически момент, за който съобщих първи в България още в централните новини на Нова телевизия в деня на договарянето на стратегическото споразумение.
Всички участници във форума на високо равнище се разбраха да не ползват енергията като политически инструмент. Лидерите на страните, през които щеше да мине тръбата със синьото гориво заявиха и че ще осигурят равен достъп за всички държави до енергийните източници. Те бяха на едно мнение, а именно, че експлоатацията на енергийните ресурси не бива да застрашава по какъвто и да е начин природата.
И още от договора, под който се подписаха всичките 11 лидери – строежът и ползването на тръбопроводите, които така и не бяха построени, трябва да се съчетаят с непрекъснатите доставки и с опазването на околната среда.
Това трябваше да се случи, но остана само на хартия. В един хубав ден от българската демокрация, през пролетта на 2014 г. обаче, България се отказа от големия газов проект. А в началото на януари тази година и от Кремъл обявиха официално, че окончателно Южен поток няма да се строи.
Това са фактите. За друго тръгнах да разказвам – това беше моят първи полет със самолет. Тогава не си представях мащабността на събитието, което предстои да отразявам като репортер – впечатлен бях от първото политане в облаците и то със самолета на държавния глава!
Цялата ми командировка трябваше да трае 3 дни. Всеки ден от последната седмица преди полета времетраенето на работното пътуване се скъсяваше със съобщения от прессекретариата на президента. Дори не си спомням вече причините. Важното е, че не само че ще летя със самолет, но и че ще се върна 12 часа по-късно!
Цялата журналистическа група се събрахме на правителствения VIP на Летище София. Минахме необходимата проверка и дойде време да се качим на борда на пътническия лайнер. Дотогава само по телевизията бях виждал салона за пасажери в летателен апарат! Ето, вече всички бяхме на борда! Стюардесите ни посрещнаха с гореща кърпа, за да се освежим преди полета, сякаш се бяхме преуморили. Помолих оператора Цоньо Данчев, с когото пътувахме като екип, да седна до илюминатора, за да гледам навън. Самолетът се засили на пистата, неусетно почти се издигнахме във въздуха, залепени за седалките. Признавам си, стана ми лошо по време на въздушните завои, докато самолетът не пое по определения му въздушен коридор. След това всичко се успокои, вестибуларният ми апарат – също.
Светна таблото над седалките, че коланите вече могат да бъдат разкопчани, но аз останах обезопасен до кацането ни на летището в Загреб. През цялото време почти бях онемял от красотите, които виждах през малкия отвор на самолетния корпус. Море от облаци, обагрено в изгарящо златно от сутрешното слънце. Чувствах се като господар на Вселената!
Още любопитни самолетни преживявания на други обичани и популярни българи, може да прочетете в рубриката ни ПЪРВИ ПОЛЕТ.
Евтини самолетни билети ще откриете в промоционалните предложения на Check.bg ®
Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!