В преследване на слънчево затъмнение с Concorde

0

В петък, 20 март 2015 г., станахме свидетели на единственото слънчево затъмнение за тази година. То бе забележително с това, че е най-голямото в последните 15 години и последното за следващите 11 години. За съжаление, малцина бяха щастливците, които имаха уникалната възможност да наблюдават това природно явление в пълната му фаза, тъй като то бе видимо само на две места в света – Фарьорските острови и норвежките арктически острови Свалбард.

Стремежът на хората да научат повече за силата на природата и за подобни феномени обаче, е толкова силен, че в много случаи той преминава ограниченията, които ни се налагат по една или друга причина от Вселената. Сигурно не знаете, но преди повече от 40 години, едно такова пълно слънчево затъмнение е било буквално преследвано. На 30 юни 1973 г., такъв феномен – пълно слънчево затъмнение, има над северните части на Африка. Група учени от три страни – Франция, САЩ и Великобритания, решават и успяват да прекарат в сянката на затъмнението точно 74 минути. Това се случило с помощта на свръхзвуков пътнически самолет, който тогава бил в експериментална фаза, но три години по-късно станал известен на света като Concorde.

Слънчево затъмнение, ConcordeИсторията започнала с изчисляване на предварителната траектория на затъмнението и точния момент на неговото начало. По този начин учените успели да позиционират самолета Concorde непосредствено под сянката на Луната. С началото на затъмнението започнал и полетът на самолета, който се движел със скорост от 2511 км в час. С тази скорост на движение, той осигурил достатъчно време на учените, за да могат да наблюдават спокойно затъмнението и да набират всякаква необходима информация.

По време на своя полет в сянката на затъмнението, самолетът Concorde летял на височина от 16 000 до 17 700 метра, като осигурил и перфектните условия за качествено наблюдение – без облаци и с минимални пречки и разсейки. Самолетът се срещнал със същото слънчево затъмнение още два пъти, като втория контакт бил с продължителност от 7 минути, а третият – 12 минути. Няколко години по-късно Concorde вече влязъл в употреба и неговото наемане за такива научни цели станало много скъпо.

Коментирай с Facebook

коментара

Показана е 1 от 1 страници
          


Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!



Коментирай в Delo.bg