Безпилотни пътнически полети – скоро!

0

След разбиването на пилотирания от Лубиц самолет в Алпите, което всъщност е и поредна самолетна катастрофа, се заговори на висок глас за безопасността на полетите. Някои експерти смятат, че е време да бъдат изпробвани безпилотни пътнически полети.

Самолетите могат да летят самостоятелно. В настоящия момент, по време на полет, пилотите прекарват средно по 3 минути, за да пилотират самолета. И изобщо дори не трябва да го правят – казва Мери Къмингс, бивш пилот от Еър Форс, сега професор и директор на Хюманс анд Аутономи Лаб в Университета Дюк. Професор Къмингс добавя, че до 80% от авиационните произшествия са причинени от човешка грешка. Тя припомня, че във Военновъздушните сили на САЩ вече се използват дроновете Global Hawk. Това са самолети, които са почти с размера на Боинг 737, и направените досега анализи показват, че дроновете имат много по-малко произшествия от самолетите, пилотирани от хора. Въпреки това, досега не се е обмислило сериозно дали въздушният пътнически транспорт да не бъде извършван от безпилотни самолети. Дори самите пътници не са готови за това. Те искат машината да бъде контролирана от екипажа. Затова твърде вероятно е идеята за безпилотни пътнически самолети да бъде възприета едва след няколко десетилетия. Тук не става дума за техническата подготовка по въпроса, а е проблем, основан на доверието на хората.

самолет без пилот

Самолет без пилот?

Потенциалните ползи от тези мерки обаче биха били достатъчно големи, така че идеята няма да бъде забравена. Къмингс казва, че самото отпадане на единия пилот ще спести на авиокомпаниите огромни квоти по време на експлоатацията на отделен самолет. След като идеята с един пилот на борда бъде приложена на практика, пътниците ще трябва да свикнат с мисълта, че самата машина се управлява във въздуха, като тя трябва да бъде в състояние да достигне до целта и да се приземи сама в случай, че пилотът не може да го направи.

Винаги обаче ще съществува рискът, че автономната машина може да бъде овладяна от хакери. Въпреки това, този риск може да бъде дотолкова минимизиран, че си струва да бъде поет. Според професор Тод Хъмфрис от Университета на Тексас, рисковете ще бъдат по-малко, отколкото сегашната заплахата от похитители на борда или действия на пилота.

Показана е 1 от 1 страници


Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!



Коментирай в Delo.bg