Градът на велоидиотите

0

Велосипедът е нещо прекрасно. Най-широкоразпространеното превозно средство в целия свят. Над един милиард велосипеда се движат някъде из планетата земя. Освен всичко велосипедът е и най-екологичното транспортно средство, което помага и за физическата ни издръжливост. Но това го знаем всички. Няма да Ви отегчавам с историята на двуколесното ПС. Ще наблегна на същността на българския и в частност софийския колоездач като една от основните предпоставки за пътно транспортни произшествия.

велосипед, велосипедистНе знам каква е тази селска мода всеки втори да е заклет велосипедист. От екологична гледна точка ли, от икономически съображения ли, не знам, но е факт, че в София колоездачите са почти наполовина, колкото пешеходците. Като казвам колоездачи, влагам целия смисъл в тази дума. Те буквално яздят, галопират между хора, коли, заграждения. По–нахални участници в движението аз не познавам. И те не се съобразяват, че клетата ни столица няма достатъчно велоалеи. Те карат навсякъде, където им падне, по булеварди, шосета, тротоари, градинки, паркове. Навсякъде! Ако им направиш забележка… леле майко, ще изфъфли нещо с пълната си с бира уста, а после може и да те напсува. Такива са нашите велограждани свободолюбиви, леко хипи, леко еко, а видиш ли ги – бегай надалеко.

Профилът на ти“пич“ния велочовек е смесица между арогантен материалист и справедлив самурай. Колоездачите в голямата си част прекарват времето си в паркове, пафкат трева, наливат се с бира, на гърба си имат ученическа раничка, на главата си – слънчеви очила. Ходят на протести, политически ангажирани са, борци за свобода, природозащитници, някои от тях – вегетарианци. Абе, хипари-материалисти. Тея същите не се научиха, че пешеходна пътека с колело се пресича, само когато слезеш от велосипеда и го добуташ до другия край на пътното платно. В действителност те слаломират между хората на тротоарите, а в следващия момент скачат със скок на пешеходната пътека. Чуват се спирачки, трясък и звук на счупени фарове, стопове, огъната ламарина и т н. Светофари за повечето не важат. Те се приплъзват между колите, а след това, „оглеждайки“ се преминават кръстовището… като полупешеходци, като полуавтомобили. Те са особен вид хора, донесли със себе си селото в града… и то на колело.

велосипед, велосипедистСега, да не ми се сърдите. Като има такива има и другите, които са съвестни и отговорни участници в движението, но моите наблюдения показват, че преобладават екстремистите.

След като толкова много се говори за „изродите“, седнали зад волана, не пропускаме ли да кажем и за тези на две колела и на два крака. Не сте ли виждали пиян или дори трезвен човек или група хора, които пресичат само на 4 метра от добре маркирана пешеходна пътека на натоварен булевард, ей така, напреки, просто защото ги мързи и е по-лесно или пък просто не си дават сметка каква отговорност носят по този начин и какъв риск крие тази тяхна маневра. Не е ли логично и те да бъдат санкционирани – пияните и небрежните пешеходци и велосипедисти.

Участници в движението сме всички и носим еднаква отговорност, независимо дали сме с 150 конски сили или една човешка. В тоя ред на мисли твърдя, че София е световната столица на велоидиотите, с които всички трябва да се съобразяват, независимо дали те минават на червено, въртят педалите пияни или дрогирани, подкарали колелото на късмета към пропаст от посредственост.

Показана е 1 от 1 страници


Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!



Коментирай в Delo.bg