Проф. Захарина Савова за пътя от стреса до нарушеното хранене

1

Професор Захарина Савова, доктор по медицина, е преподавател във Факултета по обществено здраве при Медицински университет – София. Повече от 27 години нейната научноизследователска и приложно-практическа дейност е в областта на общественото здраве, социалната медицина и здравния мениджмънт. Тя е водещ специалист и изследовател в превенция и лечение на хранителни разстройства. Тема на докторската й дисертация е „Социално-медицински проблеми и подходи за превенция на анорексия и булимия“. Наскоро проф. Захарина Савова издаде новата си книга „Огледай се в празната чиния“, част от която Ви предлагаме тук, във връзка със стреса, който води до нарушено хранене.

Стресът най-често се усеща като умора и раздразнение, но това са само част от последствията, които могат да доведат до нарушено хранене. Хроничната умора предизвиква изтощение – физическо и емоционално, и тялото по естествен начин търси енергия, за да се възстанови. Тази енергия може да си осигурим чрез повече време за почивка, подходяща двигателна активност и качествена храна. За съжаление обаче, за повечето хора умората е толкова силна, както и вредните им навици, че избират най-лесното и мързеливото –

храненето с калорични храни.

А това е последното нещо, от което човек има нужда, защото умората се преодолява с почивка, а не с преяждане. При живот в стрес в менюто трябва да се включат полезни храни, които наистина могат да заредят организма с енергия.

Стресът се отразява върху хормоналното равновесие и влияе на хормоните, свързани с регулацията на апетита (грелин, лептин, кортизол) и на метаболизма, както и на инсулина, който регулира нивата на кръвната захар. Това има своето естествено въздействие върху апетита и върху начина, по който се усещаме – физически и емоционално. Затова

в състояние на стрес храненето при повечето хора се променя. Апетитът може да се увеличи или да се намали драстично.

Има достатъчно много данни от научни изследвания и експерименти, които доказват как

определени видове храни могат да повлияят на нивото на стрес.

Добре изграденият хранителен режим и двигателната активност са в състояние да коригират хормоналния дисбаланс и да въздействат положително върху тревожна и/или депресивна симптоматика.

От значение е не само видът храна, но и начинът на хранене. Чести грешки – най-вече поради липса на време, са пропускането на хранения и бързото хранене на крак или вървейки по улицата. Бързото хранене и не доброто сдъвкване не позволяват храната да се усвои качествено. Така се натоварват стомахът и червата, предизвикват се подуване, газове и др.

подут коремМислите, че сте дебели? Не, имате подут корем! Ето как да се справите с проблема

Липсата на време, което аз не приемам като оправдание, и на място за спокоен и качествен обяд насочват избора ни към недотам полезни храни – сладкиши, солети, банички, шоколад и др. Зеленчуците и плодовете, богати на сложни въглехидрати, по-слабо присъстват в менюто ни, а именно те дават усещане за лекота и енергия. Вместо тях обаче се увеличава приемът на тонизиращи напитки с цел повишаване на енергията и преборване на умората. Вечерята е обилна – повече, отколкото е необходимо, а присъствието на алкохол на масата е почти всекидневно. Абнормното хранене, провокирано от прегладняване и изтощение, служи за разтоварване на умората и напрежението или пък количествата храна са заместители на удоволствие, наслада, отпускане. Всеизвестно е, че това не е полезно, но хранителните навици трудно се променят.

Негативното въздействие на стреса се засилва с нередовно хранене и с прекомерната консумация на сол, изкуствени консерванти, големи количества захар, кофеин, храни с трансмастни киселини. Т.е.

стресираните хора често се хранят с каквото, където и както им падне, без мярка, нездравословно.

И това саморазрушение продължава до етапа, в който човек си казва „Стига!“ и взема решение да се промени, да се храни здравословно, да спортува, да спре цигарите, алкохола. Но често това „Стига!“ не издържа във времето и пак се попада в омагьосания кръг. Изградените навици трудно се променят. Лошото сякаш е по-лесно, вредното – по-силно. А

активната почивка чрез физически упражнения, достатъчно сън или по друг начин са изключително важни.

Отпочиналият човек например, може да свърши един и същ обем работа за много по-малко време с по-малко усилия, отколкото ако е уморен – т.е. работи много по-ефективно. И няма нужда от бързо или абнормно по какъвто и да е начин хранене, защото си е набавил необходимата му енергия по един здрав начин.

Показана е 1 от 1 страници
loading...
Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!

          


1 коментар

  1. Снежана Цонева на

    Тази книга се надявам да ми помогне да се храня балансирано и да придобия душевно равновесие, защото е сигурно, че съм преуморена, в стрес и дебелея, и ме болят ставите. Всичко е от нездравословен и забързан живот, който видимо ни състарява. Благодаря за предложената книга!

Коментирай в Delo.bg