Готвените зеленчуци са по-полезни от суровите

0

Свикнали с теорията, че най-здравословният вариант е да се ядат сурови зеленчуци, притваряме очи от изненада, че в някои случаи това е напразно. Оказва се, че част от тях са по-хранителни и полезни след топлинна обработка. Защо учените препоръчват зеленчуците да бъдат сготвени?

Италиански учени са провели изследване, което показало, че любимите Ви моркови са много по-ценни за здравето, след като са сготвени, отколкото ако се приемат в суров вид. Оказало се, че варени те съдържат три пъти повече антиоксиданти, с което три пъти повече допринасят за запазване на здравето и младостта. Важно е също така да се отбележи, че варените моркови имат много повече витамин С. Освен това те по-добре абсорбират бета-каротина, който се използва в лекарства за очни и кожни заболявания.

Суровите, все още неузрели домати, съдържат томатин. Когато тази субстанция се консумира в големи количества, тя става токсична и може да предизвика гадене, повръщане, диария и спазми. Сварените домати не съдържат по-малко витамини от суровия продукт. Освен това термично обработените домати увеличават съдържанието си на ликопен, който е съединение от групата на каротеноидите. Ликопенът спомага за намаляване на риска от развитие на сърдечно-съдови заболявания и рак.

Суровите аспержи са много подходящи като добавка към салати, но най-добре за организма е да бъдат приемани в сварен вид. Аспержите са източник на много витамини и минерали. Съдържат фолиева киселина, витамини C и E, калций, фосфор, калий, фибри и инулин, който осигурява правилното функциониране на храносмилателната система. Сготвени аспержите не губят нито витамини, нито хранителна стойност.

Спанакът е най-добре да бъде приеман във варена форма. Тогава ние ще извлечем от него повече желязо, калций и магнезий. Най-добре е спанакът да се приготви на пара. Суровият спанак съдържа много оксалати, които не се препоръчват за хора, страдащи от ревматизъм, подагра и камъни в бъбреците. Той е богат на калий, витамин С, желязо и фолиева киселина.

Зеленчуците от семейството на зелето (кръстоцветни), като карфиол, брюкселско зеле, броколи, съдържат вещества, които блокират производството на хормони на щитовидната жлеза в човешкото тяло. Приемайки ги термично обработени се намаляват вредните ефекти на хормона с до две трети.

В салатата има високо съдържание на фибри, но когато се свари може значително да помогне да се намали холестеролът в кръвта. Въпреки че обикновено се приема в суров вид, тези свойства на салатата са определено по-слаби.

Суровите печурки най-често се добавят в салатите. Въпреки че много хора обожават суровия им вкус, си струва да припомним, че задушени или варени са не само по-безопасни за здравето и по-лесни за храносмилане, но и по-богати на ценния калий.

Показана е 1 от 1 страници


Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!



Коментирай в Delo.bg