Какво пречи на добрия сън?

0

безсъниеВсеки от нас е имал понякога проблеми със съня, които се дължат на различни причини. Такива трудности обикновено няма при по-младите хора, които заспиват по-лесно и спят много по-дълго, отколкото хората на зряла възраст или най-възрастните. За съжаление обаче, при голяма част от хората в активна възраст тези проблеми от епизодични се превръщат в хронични и те изпитват все по-големи трудности да заспят нормално и да имат пълноценен сън.

Едно от изследванията по темата, което е направено съвсем наскоро дава яснота върху една от основните причини за този проблем. Изследването показва, че младите хора, които прекарват голяма част от своето времето пред екрана на телевизор, компютър или на смартфон и таблет заспиват по-трудно, а сънят им е по-кратък от нормалния за тяхната възраст. Проучването е осъществено в Норвегия сред общо 10 хиляди млади хора на възраст от 16 до 19 години.

безсъниеРезултатите показали, че по-дълго прекараното време пред екрана на телевизора или компютъра определено пречи на бързото заспиване. На практика се оказало, че тези хора се опитват да заспят повече от час. Данните показват още, че рискът от „лош сън” се засилва почти наполовина при хора, които прекарват пред екрана повече от 4 часа дневно, в сравнение с тези, които стоят по-малко от 1 час пред телевизора или компютъра.

Най-голям е рискът обаче за хората, които непосредствено преди да си легнат са били пред екрана на компютъра или таблета си. Специалистите са категорични, че младите хора и подрастващите имат нужда от пълноценен сън, който да е с продължителност 8 – 9 часа, за да бъдат във форма. Тези обаче, които имат навика да прекарват много време пред компютрите или другите молибни устройства, са застрашени от риска да спят нормално не повече от 5 часа през нощта, което за физиологията им е недостатъчно.

безсъниеОще по-лоши са нещата от гледна точка на изследването, при хората, които ползват повече от едно такова електронно устройство. Ако имате два или три телефона, или пък, телефон и таблет, вероятността да спите по-малко от пет часа през нощта нараства с 50 %. Съответно колкото повече такива устройства ползвате, толкова повече рискувате пълноценния си и продължителен сън.

Учените твърдят, че една от основните причини за това е, че електронните устройства и най-вече техните екрани влияят на нервната система. Те я стимулират, а това води до промяна на биологичния ритъм на организма, а накрая се стига и до нарушения на съня.

Показана е 1 от 1 страници


Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!



Коментирай в Delo.bg