Една жена на 103: Безценните съвети за дълъг живот и отлично здраве на Индра Деви

0

Индра Деви не е само пионер в областта на йога. Благодарение на нея древната дисциплина се е разпространила и в западната цивилизация. Най-ранното доказателство за съществуването на йога идва от около 2500 г. пр. Хр. От древни времена единствено мъже са били йога учители до ранните години на XX век, когато една упорита жена прекъсва това „господство“.

Индра ДевиЕвгения Питърсън (Индра Деви) е родена в столицата на Латвия, Рига на 12 май 1899 г. Баща ѝ е шведът Василий Питърсън, банков директор, а майка ѝ – Алехандра Василевна, е руска благородничка и театрална актриса под името Лабунска. Евгения е учила в Санкт Петербург, а в Москва се мести, за да учи театър. Едва на 15-годишна възраст тя се натъква на книгата „14 урока по философия на йогите и ориенталски окултизъм“ от Йоги Рамачарака, чието светско име било Уилям Уокър Аткинсън (1862-1932). Рамачарака е американски адвокат, който напуска практиката си, за да се присъедини към религиозното движение „Нова мисъл“ в началото на века. Евгения попада и на книга на поета философ Рабиндранат Тагор. Впечатлена от двете книги младото момиче се зарича един ден да посети Индия.

След Великата октомврийски социалистическа революция през 1917 г., настъпва жестока гражданска война в Русия. Евгения бяга в родната си Лавия, след това се мести в Полша, а през 1921 г. се установява в Берлин. Тогава 22-годишната актриса и танцьорка се присъединява към театрална трупа и пътува из цяла Европа. През 1926 г. Евгения научава, че предстои конгрес на Теософското общество на Ани Бесант в Оммен, Холандия и решава да го посети. По време на форума тя чува известния майстор по йога, поет и философ Джидду Кришнамурти да пее на древен санскрит. Именно това песнопение и самият конгрес променят живота на младата жена.

Индра ДевиПрез 1927 г. Евгения получава предложение за брак от заможния банкер Херман Болм. Тя склонява, но с условието, че той ѝ подсигури пътуване до Индия преди сватбата. Болм купува билети за пътуването и покрива целия ѝ тримесечен престой в азиатската държава.

Връщайки се от дългата ваканция обаче, Евгения връща годежния пръстен на банкера с аргумента, че Индия е нейното място за живеене. Тя продава всички свои бижута и кожени палта, за да покрие разходите си за връщането в Индия.

Под сценичното име Индра Деви Евгения става изгряваща звезда като танцьорка и актриса в индийски филми.

Тя се запознава с Ян Стракати, търговско аташе на чехословашкото консулство в Мумбай. През 1930 г. двамата се женят. Благодарение на неговите контакти, тя се запознава с Махараджа и Махарини от Майсур. Те ръководели училище по йога в своя дворец, в което преподавал Шри Тирумалай Кришнамачаря.

Индра, като съпруга на културно аташе, посещавала приеми, балове и конни надбягвания. Тя се опитвала да срещне и опознае индийци от всички касти и кръгове на обществото.

Индра Деви станала приятелка с Махатма Ганди, Рабиндранат Тагор и Джавахарлал Неру.

Съпругът ѝ я разбирал и бил толерантен, въпреки че неговата благоверна нарушавала социалната йерархия. Този начин на живот скоро ѝ се отразил зле, тя започна да изпитва болки в гърдите, в сърдечната област. В продължение на четири години Индра провеждала неуспешно лечение за състоянието си. Нейна приятелка, практикуваща йога, ѝ предложила да опита и тя.

Индра се свързала с Кришнамачаря, но той отказал да я приеме в школата си, с аргумента, че идва от Запада и е жена. Индра била готова на всичко, за да обори неговото мнение и посрещала всяко предизвикателство стоически: спазвала строга дисциплина, практикувала дълги часове йога, предприела специфичен хранителен режим. Трябвало да се справи с всички изисквания на учениците от мъжки пол на Кришнамачаря. Майсторът се възхищавал от нейната упоритост и в крайна сметка я приел за своя ученичка. Някои от колегите ѝ станали велики майстори – К. Патаби Джойс и Б. К. С. Айенгар, а Индра напълно се излекувала от сърдечното заболяване.

През 1938 г. съпругът ѝ трябвало да бъде преместен в Китай. Кришнамачаря предизвикал Индра да преподава йога в новата държава. Година по-късно тя открила училище по йога в Шанхай в дома на мадам Чан Кайши, съпруга на националистическия лидер и почитател на йога. Училището ѝ посещавали американски и руски студенти. Започнали да наричат Индра ​​“Матаджи”, което означава майка.

След Втората световна война Индра се връща в Индия и издава първата си книга „Йога, изкуството да достигнеш здраве и щастие“, която се смята за първата книга за йога, написана от западен писател, публикувана в Индия.

Индра Деви е и първата жена от западния свят, която преподава йога в Индия.

Междувременно съпругът ѝ се завръща в Чехословакия, където умира през 1946 г. След смъртта му Индра пътува отново до Шанхай, за да прибере вещите си. Тя не може да реши дали да се върне в Индия или да отиде в САЩ.

Все пак избира да отиде в Съединените щати. Около година по-късно тя открива йога училище в Холивуд. В усилията си да популяризира и разпространи философията за йога, тя събира филмови звезди и други знаменитости в училището ѝ. Глория Суонсън, Йехуди Менухин, Пандит Неру, Бен Гурион, Роман Наваро, Дженифър Джоунс, Грета Гарбо, Мерилин Монро и Робърт Райън са само част от нейните ученици. Индра Дели става приятелка с Елизабет Арден, експертът-козметолог, който включва йога в нейната програма за здраве. Издава и още две книги – „Завинаги млади, завинаги здрави“ и „Поднови живота си чрез практикуване на йога“, които бързо се превръщат в бестселъри. Книгите са разпространени в 29 страни и преведени на десет езика.

Индра ДевиПрез 1953 г. Индра Деви се омъжва за д-р Сигдрид Кнауер, изтъкнат лекар и хуманист. Тя получава американско гражданство в средата на петдесетте години на миналия век, а тя се прекръства и вече официално се казва Индра Деви. Д-р Кнауер купил на съпругата си имение с 24 стаи в Текате, Мексико, където да провежда курсовете по йога. Индра станала мотиватор по време на конференции, не спирали поканите за интервюта по телевизии и радиостанции, където тя разпространявала тезите си за ползата от йога. Индра Деви посетила Съветския съюз през 1960 г. и се опитала да убеди правителството, че йога не е религия и трябва да се практикува там. С нейното аргументирано настояване учението било легализирано в Русия.

През 1966 г. Индра Деви става последователка на Сатя Сай Баба, която наричала Сай Йога.

През 1977 г. и вторият съпруг на Индра умира. За да преодолее мъката по загубата му, тя предприела пътешествия по целия свят, за да изнася лекции на петте езика, които говори: английски, испански, руски, френски и немски. През 1982 г. се влюбила в Аржентина. Нейната популярност в южноамериканската държава била огромна и Индра прекарала остатъка от живота си там.

През 1988 г. основала Fundacion Indra Devi, която съществува и до днес. Година по-късно в Русия се провела първата национална йога конференция с Индра Деви, Айенгар и Гуру Бхаджан. През 1999 г. над 3000 гости присъствали на тържеството по повод 100-годишния рожден ден на Индра. Въпреки преклонната си възраст тя продължила да пътува, но все по-рядко. През 2002 г. здравето ѝ се е влошило и тя напусна този свят в Буенос Айрес на 25 април 2002 г. Желанието на Индра било да я кремират, след като почине, а пепелта ѝ да бъде разпръсната над Рио де ла Плата.

Индра Деви

 

„Организмът ни се храни с това, което може да усвои, а не с това, което приемаме“,

твърдяла приживе първата жена йога в света.

 

Индра Деви ни е завещала 20 безценни правила, които самата тя е спазвала до края на дните си. Ето кои са те:

===> Всяка сутрин след сън изпивайте на гладно чаша вода с лимон. За горещите дни препоръчвам билков чай с мед и лимон или гореща вода. Ще ви освежат чудесно.

===> Не си позволявайте да пиете ледена вода, още повече след хранене. По този начин нарушавате циркулацията на стомашния сок и вредите на правилното храносмилане. Този навик да се пие вода с лед е американският национален грях пред доброто храносмилане.

===> Винаги пийте вода един час или 2-3 след това, но никога по време на ядене. Не изпивайте водата наведнъж, а на малки глътки.

===> Пийте до 2 литра вода на ден – не повече, но не и по-малко. По време на целия ден отделяме близо 2,5 литра течност. Водният дефицит е причина за редица стомашни неразположения, чревна непроходимост, запек, чернодробна и бъбречна дисфункция.

===> Млякото е храна. Приемайте я на малки глътки. В противен случай може да разстрои стомаха ви.

===> Не препоръчвам употребата на кафе, алкохол, какао, чай и шоколад. Теоброминът и кофеинът в тях са силно възбуждащи стимулатори.

===> Да изядете един плод е в пъти по-полезно, отколкото да го изцедите и изпиете под формата на сок.

===> С всяко следващо притопляне готвената мазна храна се превръща във все по-вредна за организма. Същият ефект за тялото ни има и ако използване повторно мазнина за пържене.

===> Приготвяйте зеленчуците на пара или ги варете на бавен огън и в малко количество вода.

===> Водата, в която сте варили зеленчуци е много полезна, не я изхвърляйте! Може да я изпиете или с нея да приготвите супа, например. Изключително полезна е водата от сварени необелени картофи.

шиповеКартофите лекуват от циреи до шипове и кръвно

 

===> Много по-полезен за здравето ни е старият или препеченият хляб, отколкото пресният и топъл. С хляба не приемайте течности, оставете зъбите и слюнката да свършат своята работа.

===> Откажете се напълно от т.нар. мъртва храна – бяла захар, бяло брашно, консерви, обработен ориз. Ограничете оцета и намалете или изключете сладките храни като бонбони и други сладкиши.

===> Не хапвайте заедно протеини и нишесте, особено с продукти, в които има сяра – зеле, грах, ряпа, яйца и др., особено ако имате проблем с перисталтиката.

===> Не хапвайте повече от една порция с нишесте накуп. Примерно, ако ядете картофи, откажете се от ориза, хляба и макароните по време на това хранене.

===> Изключете от менюто си мазната и пържената храна, тя по-бавно се усвоява. Въглехидратите напускат първи стомаха, следват протеините, а накрая – мазнините.

===> Животинските мазнини вдигат нивото на холестерола. Най-малко холестерин има в млякото, изварата и рибата, а най-много в черния дроб, мозъка и яйчения жълтък.

===> Опасна е всяка храна, която е богата на животински мазнини. Ниското съдържание на протеини и високия процент мазнини в нея блокират действието на ферментите.

===> Важен е съставът на мазнините, а не само количеството калории в тях. Пример за това е беконът – в него има само калории, но не и минерали и витамини.

===> Докато хапвате, избягвайте неприятните разговори. Ако масата ви е красиво подредена, то процесът на хранене става още по-приятен. В никакъв случай не съобщавайте лоши новини преди или по време на хранене. Така ще причините вреда не само на храносмилателния процес, но и на тялото като цяло.

===> Най-важното правило е отношение ви към това, което има на масата. Храненето и засищането трябва да се случват постепенно, бавно. Трябва да изпитвате удоволствие, когато сте седнали на трапезата, да е в приятна компания и хубава обстановка.

Показана е 1 от 1 страници
          


Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!



Коментирай в Delo.bg