Янка Такева: Над 3000 групи изучават ислям в училищата, а едва 150 – православие

0

Патриарх Неофит се срещна с председателя на КНСБ Пламен Димитров и с председателя на Синдиката на българските учители Янка Такева. По време на срещата е било обсъдено предложението за въвеждане на предмета религия в училищата.

Как се стигна до срещата Ви с Българския патриарх Неофит?

Срещата беше поискана преди четири месеца от президента на КНСБ Пламен Димитров по повод благотворителните акции, които провежда нашата конфедерация и съответно участието на БПЦ в тях. Мероприятията са свързани с подпомагане на деца сираци, на възрастни, болни хора, подпомагане на население, пострадало от природни бедствия. Безспорно четвъртият въпрос беше за това дали може в българската образователна система да се изучава религия. В момента се изучава като Свободна избираема подготовка (СИП), Задължително избираема подготовка  (ЗИП), както и в специалните училища към Българската православна църква, например Семинарията. Предоставих на Негово Светейшество Българския патриарх справка, която ми беше изпратена от Министерството на образованието в кои училища в страната като СИП се изучава религия. Под формата на майчин език има сформирани над 3000 групи, които изучават исляма и около 100, които изучават православното християнство.

Янка Такева, СБУ, Пламен Димитров, патриарх НеофитТолкова малко ли изучават Православното християнство?

Това е по желание на училището. В момента то избира. Повдигнахме въпроса, че училището трябва да пита родителите дали искат децата им да изучават православното християнство, исляма. Двете страни се обединихме, че на християнските ценности, които са основни принципи на обединена Европа като взаимопомощта, сътрудничеството, толерантността, може да подпомогне православната църква. Също така говорихме, че в горните класове във философските дисциплини и история, също се изучават основите на религиите, така че и там може да се обърне по-сериозно внимание за възпитаване на ценности, поведение и отношение на младите хора. Включително и това, че като гръбнак на изучаването на християнските ценности може да послужи и гражданското образование, което започва в детската градина, продължава в училището и университета, и продължава през целия живот. Гражданското образование е точно това. Даване на отношение, поведение  към семейството, близките хора, към обществото, към глобалния свят. Познанията от научна гледка точка и познанията, дадени от религията са важни за цялостното формиране на младия човек. Сърбия, Гърция, Македония и Румъния нямат проблем с изучаването на религии, защото се уплашиха от агресията, нихилизма на младите хора и намериха пътища към цялостното формиране на младите хора.

Янка ТакеваТ.е. сте коментирали не само въвеждането на православната религия в училищата, но и на исляма?

Вижте, всички видове религии в момента се изучават под формата на СИП, ЗИП и в училищата, където се подготвят свещеници. Няма абсолютна никаква промяна в това, което е днес, и това, което ще бъде утре или в друг ден. Единствената промяна е това, че се търсят пътища тези форми да бъдат по-успешни. Да не са само 150 групи, а защо не 300, които изучават православното християнство. Защо да не се изравнят с тези на исляма.

Воден ли е разговор и с Главното мюфтийство?

Нашата конфедерация е поискала среща, но нямаме отговор засега.

Преди няколко седмици в София се проведе осмият гей парад. Тази година темата бе свързана с дискриминацията в образователната система. Има ли такава?

Аз съм дълбоко убедена, че такава дискриминация няма. Това е проблем на този, който си я измисля. Аз познавам образователната система, познавам Закона за защита от дискриминация. Твърдя, че в българската образователна система никой никого не смее да дискриминира.

Показана е 1 от 1 страници


Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!



Коментирай в Delo.bg