Петър Кичашки: Столичната община излъга Съвета на Европа за метрото

0

Столичното метро получи награда на Секретариата на Съвета на Европа в конкурс за достъпна градска среда. Отличието бе връчено на церемония в Париж на 19 май на заместник-кмета на Столична община Албена Атанасова с ресор „Социални дейности и интеграция на хора с увреждания“. Според информация, разпространена от пресцентъра на Столична община, във всички 34 метростанции има изградени асансьори за хора с увреждания, като в новоизградените 27 станции са осигурени минимум по два входа с асансьори. Всичко това провокира юриста и общественик Петър Кичашки, който е изпълнителен директор на Института за модерна политика, да даде гласност за истинската достъпност в столичния метрополитен.

Г-н КичаПетър Кичашки, метрошки, защо не сте съгласен с наградата, която получи Столична община от Съвета на Европа?

– Столична община получи награда от Съвета на Европа за „Най-достъпно метро в Европа“. Това веднага провокира мен, колеги и приятели, които са с увреждания, да дадем гласност, защото е една лъжа. Софийското метро категорично не е достъпно! Изпитвам подозрение, че когато се е кандидатствало за този приз, Столична община леко е излъгала, за да получи тази награда. Не виждам друго обяснение за това как нещо, което не е достъпно получава награда за достъпност.

Тоест Йорданка Фандъкова е излъгала Съвета на Европа?

-Не мога да кажа, че конкретно Фандъкова е излъгала, но някой някъде го е направил. При всички положения тя носи отговорността. Това, което е очевидно, е че Столична община работи предизборно, получаването на тази награда е част от кампанията, която тече в последните месеци, за да изкарат мандата на Фандъкова безупречен, което очевидно не е така. Това не е просто, защото съм опозиционно настроен, това е просто факт.

Да оставим на страна, че на много станции продължава да няма асансьори или ако има, те са от едната страна и няма къде да се пресече. Мога да ви дам за пример станциите „Опълченска“ и станция „Люлин“, на които няма нито един асансьор.

Петър Кичашки, метроПо-големият проблем, който никога не се отчита, ставайки въпрос за достъпната столица, е че самото влакче на метрото спира по-високо от перона на станцията. Получава се едно стъпало, а когато използваш електрическа или обикновена инвалидна количка, едно такова стъпало представлява Берлинската стена. Това е нещо, което е невъзможно да бъде прескочено. Човек, който ходи, трябва просто да направи крачка и дори не го забелязва. За нас, които използваме количка, това е едно непреодолимо препятствие, което може да бъде преодоляно ако използваш лека количка и някой те вдигне. Аз използвам много тежка електрическа количка, която тежи 120 кг. Вдигането е изключено, а това не е само мой случай. Много хора използват електрически колички, други използват скутери. Достъпност означава нещо, което човек с увреждания може да използва сам, когато се налага някой да те вдигне, това не е достъпност. Каква е разликата между един човек в количка и г-н Братоев, между един човек в количка и госпожа Фандъкова? Би трябвало всички да сме равни и да ползваме транспорта в София.

Албена АтанасоваВ ръководството на Столична община има човек с инвалидна количка. Запозната ли е зам.-кмета Албена Атанасова с проблема?

– Да, тя е запозната подробно със случая. Това, че има зам.-кмет в инвалидна количка означава, че количката не е диплома. Това, че си в количка, не те прави експерт в темата с увреждания. За да бъдеш експерт в дадена област се изисква дългогодишен труд, умения, усилия, компетенции, а с нежеланието си да признае, че има проблем, госпожа Атанасова демонстрира, че няма нужния опит и стаж. Това е единствената причина тя да стои в общината като човек в количка и да легитимира тези безобразни политики спрямо хората с увреждания.

Показана е 1 от 1 страници


Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!



Коментирай в Delo.bg