Гери и Здрава за смисъла и разнородността на движението в „Мовименто/Вариации“

0

„Мовименто/Вариации“ е най-новият режисьорски проект на Гергана Димитрова. Спектакълът стана част от програмата на тазгодишното издание на АСТ Фестивал за свободен театър, по време на който ще бъде и неговото първо представяне пред публика. Италианската дума movimento, произхожда от латинската moveō – движение. Именно движението е темата, която обособява петте части на представлението. За читателите на delo.bg (медиен партньор на АСТ Фестивал) режисьорът Гери Димитрова и авторът Здрава Каменова споделят за вдъхновението, породило проекта.

Движението е всичко и всичко е движение! За да има промяна, движението трябва да е първо в списъка на всеки един от нас. Кое ви провокира да развиете идеята за движението в МОВИМЕНТО / ВАРИАЦИИ?

Здрава Каменова

Здрава: Идеята дойде от Гери, после темата се оказа необятна, движението на животните, на обездвижено от болест момиче, движението като акция (движението me too), движението от тук нагоре, към космоса с ракета на Илън Мъск, движението на нефта. Ей за такива неща става дума.

Как петте фрагмента и интервюто си „партнират“ в един спектакъл? Интернационален проект е МОВИМЕНТО / ВАРИАЦИИ, трудно ли ви беше да сглобите скелето на спектакъла и да подчините разнородните миниатюри от динамиката на съвременността?

Здрава: Всъщност гласът на един танцуващ артист, Галина Борисова, която говори за движението от перспектива на танца обединява отделните фрагменти. Движението е неизбежно, дори, когато сме неподвижни, в нас се движи сърцето, пътува кръвта, пътуваме във времето, в посока смъртта.

Гергана: Нали сте гледали филми като „Четири стаи“ или „Диви истории“ – една тема или обстоятелство свързва различни мини разказчета, често направени от различни екипи или сценаристи. Нещо такова представлява и Мовименто / Вариации. Това са версии на петима автори за това, какво е движението. И тези пет самостоятелни малки истории и едно интервю си „говорят“ помежду си и с нас.

ACT Фестивал 2018Балканска колаборация и спектакли от Германия, Израел и Франция на ACT Фестивал за свободен театър 2018

Колко опасна е липсата на движение, на какво са обречени хората, които са избрали статичното, които отказват да напуснат зоната си на комфорт, харесва им удобната уседналост и не искат да приемат развитието на съвременния свят?

Гергана Димитрова

Гергана: Липсата на движение в нашия свят може да бъде само илюзорна. Всъщност всичко се движи и променя през цялото време и това е част от същността на живота и вселената. Дори когато движението води към края, към смъртта. Например една от миниатюрите разказва за умиращо момиче на име Сара, а другата миниатюра казва, че едно момиче на име Сара никога няма да умре, защото неговите дигитални тела ще живеят вечно. Така че явно може да се спори и по въпроса кога движението свършва и какво е краят. Изобщо диалога между самите миниатюри и интервюто е за мен най-интересното. Докато работих по проекта силно впечатление ми направи факта, на колко „сходни честоти“ мислят поканените артисти, независимо в коя държава живеят. Явно глобализацията вече е дала като резултат някакво общо поле за разговор и размисъл, без да уеднаквява. И това е едно от положителните ѝ въздействия.

Дали пък страхът от неизменното движение към смъртта подсъзнателно блокира желанието на голяма част от хората да предпочетат движението, да игнорират личностното и професионалното си развитие, опознаването на света като цяло?

Гергана: Движението към смъртта е част от движението на времето. Само ако успеем да излезем от времето, може да се отклоним от тази крайна цел. Така че ако не правим нищо, това само приближава крайната спирка (ако изобщо е спирка). Както вече обяснихме в един от нашите предишни проекти „Времето на кварките“, физиката измерва времето със събития и колкото повече събития се случват, толкова повече време ни струва, че преживяваме. Така че ако ни е страх от смъртта, най-добре е да преживяваме повече неща, да научаваме повече, да правим повече и да се радваме на живота.

Движение има в миграцията на хора (емигрантите) и дори в невидими неща като вирусит и мечти – хаотичното движение или отказът от развитие е новата пандемия на съвременния свят?

Гергана: Всъщност именно от темата за миграцията на хората ми хрумна идеята да сравня това движение с други видове движения. Имах предвид не само т. нар. бежанска криза от Северната част на Африка към Западна Европа, а и голямата емигрантска вълна на българите и източно европейците към Запада – тази криза е за мен по-плашеща. Открих, че като разгледаш миграцията като един от видовете движение, присъщи на света, в който живеем, постепенно истерията около тази дума отстъпва място на други, много по-интересни и разнообразни мисли. Това личи от миниатюрите, които авторите създадоха – те са толкова различни и изненадващи, че обединяването им се оказа много любопитен процес за целия екип.

Показана е 1 от 1 страници
          


Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!



Коментирай в Delo.bg