Елен Герджиков: Не правим „куци“ програми, които да отчитаме без проблем, а амбициозни

0

Елен Герджиков е председател на Столичния общински съвет втори мандат. Завършва висшето си образование в СУ „Св. Климент Охридски“ през 1998 г. със специалност „Философия“, по късно завършва магистратура по „Политология“. Пред Костадин Филипов за delo.bg Елен Герджиков разкрива какви са приоритетите на местния парламент в София, ще има ли Данък „Перник“, как ще бъде облекчен пътният трафик, кога започва строежът на третия лъч на метрото и ремонтът на вътрешнокварталните улици в столицата.

Елен Герджиков, Столичен общински съвет

Елен Герджиков, председател на Столичния общински съвет

Честит втори мандат като председател на Столичния общински съвет, г-н Герджиков! Какви са приоритетите пред местния парламент в София поне за година напред?

– Благодаря Ви, но изборите вече минаха и се захванахме със всекидневната си работа. По това време на годината най-важната задача пред СОС е да разгледа и приеме бюджета на София за 2016 година. Предстоят ни много дискусии и обсъждания в ресорните комисии, след което и приемане на окончателния му вариант, което ще стане на сесията на 28 януари. Както знаете, новите моменти в този бюджет са свързани с ангажиментите, които поехме пред софиянци по време на предизборната кампания, и се изразяват в по-сериозни инвестиции във вътрешноквартални улици и междублокови пространства, създаване на повече възможности за спорт близо до дома, както и по-често и по-качествено почистване на публичните пространства. Като друг приоритет пред нас за следващите месеци бих посочил приемането на предложената от кмета процедура за стартиране на услугата „Обществен велосипед“ в София. Надявам се, че до лятото на следващата година тази услуга вече ще е факт. Освен това, продължава работата по метрото и обновяването на парка в градския транспорт. Пред нас стои и задачата за внедряване на цялостна електронна система за таксуване на пътуванията, която много по-справедливо да отчита времето или разстоянието на пътуването и така да определя неговата стойност. Бих могъл да продължа този списък, включвайки бъдещето на Топлофикация, новосъздадената Агенция за инвестиции и т.н. Задачите наистина са много.

За никого не е тайна, че София изпълнява едва на 60 на сто своите капиталови разходи. Означава ли това, че куца капиталовата програма и как може да бъде оптимизирана?

Към ноември 2015 Столична община е изплатила 386 млн. лв. по капиталовата програма. Това са около 66 процента от нея. До края на годината този процент ще се увеличи чувствително. Тоест Вашето твърдение е невярно. Вярно е обаче, че капиталовата програма не се изпълнява на сто процента. И за това има съвсем обективни причини – съдебни процедури, проблеми с отчуждаването на терени и за съжаление не бяха единични случаите на забавени или спрени европейски програми. Оттук обаче, може да се направи извода, че ние правим амбициозни и напрегнати капиталови програми, които целят бързото развитие на София, а не „куци“ програми, които да изпълним и отчетем без проблеми. Мисля, че това е много по-полезно за нашия град.

Да има или не такса за автомобилите, които влизат в София? Добилата гражданственост Такса „Перник“ не е ли екзотична идея за Столичната община? Какво би предизвикало приемането й? Каква е Вашата управленска и човешка позиция по казуса?

– Това предложение излезе от бизнеса при обсъждането на проекта за бюджет за 2016 година. Самият бюджет не предвижда нито увеличаване на съществуващите данъци и такси, нито въвеждането на нови. Предложението наистина е екзотично и нереалистично. И може би тъкмо затова доби такава популярност в медиите. Но в него има и нещо рационално и то е свързано с необходимостта от мерки за ограничаване на трафика и стимулиране на алтернативните начини за придвижване в града. Нашата политика е точно такава. Освен развитието на метро мрежата, сериозното обновяване на превозните средства на градския транспорт, въвеждането на зоните за почасово платено паркиране, изградихме и няколко буферни паркинга към метрото, за да могат на хората да оставят личния си автомобил и да използват достъпната система на градския транспорт.

София купува трамваи втора ръка от Чехия. Произведени през 1998 г. По 27 000 лева единия. Не е ли скъпо удоволствие за стар трамваен парк?

Предвид факта, че един нов трамвай струва над 3 млн. лева, това за момента е най-добрата възможност за града да бъде подменена част от остарелия трамваен парк. Превозните средства, които купуваме са климатизирани и с осигурена достъпност за хора с увреждания и родители с детски колички. Те са в достатъчно добро състояние, за да не се налага поне в следващите 5 години да се правят сериозни ремонти, което значително ще намали разходите по поддръжката и ще позволи в един бъдещ момент Столичния електротранспорт да търси варианти за купуване и на нови мотриси. Да не забравяме и че ние вече успяхме да осигурим 20 чисто нови трамвая, а в момента тече процедура за закупуването на още 5. Освен това през следващата година очакваме и доставка на още 26 реновирани мотриси от Базел. Така че, очевидно, по въпроса се работи много сериозно.

Правят се подобрения с големи инвестиции по ключови пътни участъци в София, но мисли ли се и за улеснение на автомобилния трафик, без той да бъде вкарван в централната част на столицата?

– Разбира се. Големите проекти, които осъществяваме през последните години – кръстовищата при Телевизионната кула и Семинарията, пробивът при улица Сребърна и т.н., са част от т.нар. вътрешен ринг на София. Тяхната цел е да се извежда транзитния трафик извън центъра на града. С тези проекти ние целим не само да намалим задръстванията, но и да редуцираме вредните емисии във въздуха, за да бъде София по-чиста. Извеждането на голям брой автомобили от центъра ни позволява и обособяването на повече пешеходни зони и пространства за култура и спорт, което също влиза в плановете ни за този мандат.

На много места, особено преди изборите пътните ремонти бяха направени набързо и част от тях се оказаха некачествени. Наложи се отново да се затварят участъци, за да се поправят чисто нови отсечки (пример – от метро спирка Ал. Т. Балан до разклона до Lidl в Младост). Кой понася отговорността за допускането на подобни дефекти и за неудобството на гражданите и не куца ли системата за контрол от страна на СО?

– Не мога да се съглася, че изборите са причина да се строи по-бързо. Ако трябваше да се съобразяваме с изборите, по-логично би било да спрем ремонтите няколко месеца преди тях, за да не дразним хората. Но ние работим по предварително одобрен план. Всеки обект, особено тези, които създават неудобства на голям брой софиянци, има график на дейностите и общината следи стриктно дали тези графици се спазват. И когато това не се случва – налага санкции. А по отношение на качеството – с всеки договор, който сключваме, ние изискваме гаранции за качество. Както големите обекти, така и малките ремонти имат предвиден гаранционен срок, в рамките на който всички забележки се отстраняват за сметка на изпълнителя. Освен това в договорите има предвидени и сериозни санкции, които общината не се страхува да наложи, в случаите, когато се появят проблеми с изпълнението. Като проблем с контрола бих оценил ситуация, в която се налага СО да плати два пъти един и същи ремонт. Това обаче категорично не се случва.

Елен Герджиков, Столичен общински съвет

Доста ключови места в София бяха „откраднати“ от СО със схемата със смесените предприятия за апортни вноски, какъвто е случаят със „Софияленд“. Може ли е общината да си върне подобни обекти, кога столичани ще имат зона за забавление, както е в другите европейски столици и какво е бъдещето на зоната, в която се намира увеселителният парк?

– За съжаление това е факт. Едно от първите решения, които взехме през 2007 година, когато ГЕРБ влезе в Столичния общински съвет, беше пълната забрана на „заменките” – схема, чрез която в предишни години общината редовно е била ощетявана и е загубила едни от най-апетитните си имоти. Не говорим само за терени в и около парковете, но и за сгради на детски градини, например, които са били заменяни за един или два панелни апартамента. Следващото нещо, което направихме, беше да приемем Общ устройствен план, с което успяхме да защитим останалите зелени площи в града. Спряхме веднъж завинаги апетитите за застрояване на части от Южния парк и откъсването на още части от Борисовата градина. През тази година проведохме и конкурс за изработване на подробен устройствен план на Борисовата градина и избрахме най-консервативната от всички предложени концепции. Тя предвижда минимална намеса в парка и категорично забранява всякакво ново строителство.

В отворено писмо до кмета Фандъкова, Вас, регионалният министър Павлова и председателят на ПГ по регионално развитие Зеленогорски граждански организации поискаха Петър Диков да си отиде още сега от заемания пост. Всички са недоволни от дейността му и го критикуваха нееднократно през последните години. Диков подаде оставка, но въпреки това до февруари той ще продължи да изпълнява функцията на главния архитект. След напускането му и след като през април бъде избран след конкурс нов главен архитект, как очаквате да се подобри системата за градско планиране на София?

Вече проведохме среща с представители на организациите, подписали писмото. Ние сме отворени за разговори и дискусии. Спокойно мога да кажа, че постигнахме съгласие по много от идеите, които те предложиха за промяна в начините и структурите, свързани за градското планиране. Разбрахме се да конкретизират предложенията си и паралелно да подготвим и проведем и конкурса за избор на нов главен архитект. Забавянето на конкурса с произволно избран период е необосновано и ще забави изпълнението на много важните задачи, които са поставени от кмета и общинския съвет на Направление архитектура и градоустройство за следващата година. С промяната в системата на градското планиране очаквам сериозен и задълбочен анализ относно промените в Общия устройствен план. Надявам се и да се ускори процеса на покриване на територията на града с подробни устройствени планове. Благодарение на немалкото работа свършена от екипа на арх. Диков, имаме подробни устройствени планове на около 60% от територията на София. Въпреки напредъка по отношение на включване на повече експерти в процеса на планиране, имаме ясен знак, че това не е достатъчно и е необходимо по-широко обсъждане на проектите на общината.

Повечето вътрешно квартални улици са в окаяно състояние, особено в отдалечените от центъра квартали. Ще бъдат ли отделени пари за преасфалтиране или поне запълване на дупките?

– Както вече отбелязах, след като в предишните години успяхме цялостно да рехабилитираме много от булевардите от първостепенно значение за града, вече можем да отделим повече ресурс за вътрешно кварталните улици. В проекта за бюджет, който обсъждаме в момента, са предвидени 11 млн. повече само за следващата година, които да бъдат насочени към кварталите.

План-сметката за чистотата за 2016 г. предвижда многократно увеличаване на миенето на улици в София (вкл. вътрешно квартални) – до 13 пъти годишно. Ще подкрепи ли СОС предложението на кмета Фандъкова?

– Да, разбира се, че ще подкрепим. Повечето миене на улиците е една от мерките, целящи намаляване на фините прахови частици, които са един от основните замърсители на въздуха в София. С обновяването на превозните средства на градския транспорт, разширяване на метрото, внедряването на интелигентна система за управление на трафика, инвестициите в транспортна инфраструктура, с които намаляваме задръстванията, целим да постигнем по-добри показатели за качество на въздуха. Столична община има и проект за инсталация за производство на пелети от биомаса, които да използва за отопление на обществени сгради в районите, в които масово домакинствата се отопляват на твърдо гориво и нивата на замърсяване особено през зимния период са значителни. По тази причина подготвя се и проект за предоставяне на филтри за комините на частните сгради в тези райони.

Кога София ще бъде свързана с велоалеи от „Младост“ и „Дружба“ до „Люлин“ и „Обеля“? Каква е следващата стъпка, къде ще бъдат изграждани велоалеи?

– Ангажиментът, който кмета Фандъкова и колегите общински съветници от ГЕРБ поехме по отношение на развитието на велотранспорта в София, е в следващите години да увеличим дължината на велоалеите и да ги свържем в мрежа. Знаете, че в момента част от велоалеите не са свързани помежду си и това налага велосипедистите да „споделят пространство” с автомобилите и пешеходците, което води до конфликти. Освен това, работим активно и по проекта „обществени велосипеди“.

Как ще продължи развитието на метрото в София и има ли нужда столицата от следващ голям проект и какъв е той?

През пролетта започва строежът на 7 метро станции и 7-километров участък от третата метро линия. Това е участъкът от „Красно село“ до „Парк Заимов“, който е и най-тежкият от цялата метролиния и включва станциите, които правят връзка с останалите два лъча – НДК с втория лъч и Софийски университет – с първия. Със завършването на тази трета метролиния ще свържем квартал „Левски“ с „Овча купел“ и „Горна Баня“ и очакваме да намалим вредните емисии с 90 000 тона годишно. Към средата на годината очакваме да завърши и разширението на втората метролиния и да започне да функционира метростанцията при улица „Сребърна“. Това, което мога да определя като най-важната ни задача през следващите години е въвеждането на зелени политики във всички сфери на развитие на града. Това че завършихме системата за преработка и оползотворяване на отпадъците или „завода за отпадъци”, както е по-познат на хората, не означава, че Столична община няма още много работа в тази посока. През следващата година се планират средства за продължаване на рекултивацията на депа. Имаме разработен проект и за инсталация за производство на електроенергия от сметищен газ, генериран от депото в Суходол. Много важен е и проектът за оползотворяване на RDF горивото от завода за отпадъци в Топлофикация – София, който ще спести на дружеството около 10 % от разходите за газ. Ще продължим и с мерките за повишаване на енергийната ефективност на обществените сгради и ще продължим да работим за по-екологичен градски транспорт. Предвиждаме продължаване на изграждането на енергийноефективно улично осветление.

Показана е 1 от 1 страници


Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!



Коментирай в Delo.bg