Донка Байкова с трик за сваляне на 4 кг седмица преди морето

0

Проф. Донка Байкова е може би най-авторитетният наш специалист по хигиена на храненето. Последните години работи като преподавател в Медицинския университет в София.

– Проф. Байкова, на прага сме на летния сезон. Голяма част от българите се подготвят за морето, искат да свалят излишните си килограми. Какво ще ги посъветвате?

– Да вземат мерки достатъчно дълго време преди да отидат на ваканция, да съблекат топлите дрехи и да се чувстват комфортно в една по-добра форма. Това означава, че през студените месеци и разбира се във връзка със сезонния ни модел на хранене, ние българите обичайно качваме няколко излишни килограми, които ни карат да се чувстваме некомфортно. През по-студените месеци на годината обичайно консумираме храни от животински произход, шарени червени меса – свинско, говеждо. Ястията ни също са свързани с храни от животински произход, като сарми с кисело зеле, капама. Около Великден и Гергьовден консумирахме агнешко, овнешко, които също са по-мазни. И край. Свършиха студените месеци, минахме в по-топъл период, в който инстинктивно организмът ни сам казва, че всеки ден не е Великден. Вече организмът ни няма стремеж към консумация на калорични храни.

– Време ли е да преминем на летен режим на хранене?

– Минаваме към по-леките сезонни, хващаме се за зеленото, включваме зелени зеленчуци като репички, чесън, зеле, броколи, карфиол, които консумираме с желание. Минаваме към пролетните плодове, които с апетит и желание очакваме – ягоди, череши, сливи, кайсии, праскови – обагрени с цветовете на светофара.

донка байкова, плодове и зеленчуци

Вече апетитът определя потребностите. Идва момент, в който природата щедро ни предоставя изчерпаните през зимата депа от биологично активни вещества като витамини и минерали. Минавайки към пролетно-лятното ни меню, тоест към сезонния ни модел на хранене, много лесно и незабележимо без фактора „стрес“ за организма, бихме свалили понатрупалите се 3-4 килограма през зимата. За активно работещите хора в зряла възраст, естествено, няма да е възможно да се чувстват комфортно, ако ядат само плодове и зеленчуци. Те със сигурност ще оставят в менюто си храни от животински произход, но на база по-леки. В това число и млечни храни, морски деликатеси и бели птичи меса.

– Вредно ли е за здравето рязкото сваляне на килограми?

– Разбира се. Организмът го определя като стрес. Стръмната крива надолу на телесната маса означава, че организмът няма време да се приспособи към всяка по-ниска, стремглаво падаща точка на кривата на телесната маса. И рискът това да бъде запомнено и организмът да не може да се адаптира и приспособи с йо йо ефект е огромен. Рязкото сваляне на килограми води до по-ниско кръвно налягане, по-ниски нивата на кръвната захар, които усещаме като причерняване пред очите, прилошаване и т.н., което също не е желателно. Това засяга най-вече младите работещи хора.

Показана е 1 от 1 страници
          


Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!



Коментирай в Delo.bg