Как да се справим с уморените от компютъра очи?

0

В днешно време работата на компютър на пълно работно време от 8 часа изглежда лека и ненатоварваща. В действителност очите понасят огромно натоварване всеки ден. Ето 10 лесни стъпки как да се почувстваме по-добре.

  1. Най-важна се оказва профилактиката и диагностицирането. Ако работите на компютър не забравяйте поне 1 път годишно да посещавате лекар офталмолог.
  2. Използвайте правилно осветление за стаята. Често отблясъците и пряката слънчева светлина създават усещане за дискомфорт. Постарайте се да работите в стая с не прекалено ярка светлина като използвате щори, завеси, матиращо фолио.
  3. Намалете отблясъците от близките до монитора повърхности. Белите стени също смущават. Ако е възможно сменете цвета им с по-тъмен и неутрален. Можете да използвате и специални приспособления за монитор, с които да редуцирате отблясъците. Вече почти всички монитори са с антирефлексни покрития. Ако използвате лещи за очи е важно те също да са с антирефлексно покритие.
  4. Използвайте по възможност модерна техника. Тук отново няма изненади – няма как да сравним старите обемисти дисплеи, които приличаха по-скоро на стар телевизор със съвременните LCD дисплеи. При старомодните CRT екрани можем да видим забележимо трептене на изображенията, което е една от основните причина за напрежение в очите. Въпреки всичко, ако използвате такъв монитор коригирайте настройките до възможно най-високата честота на опресняване – над 75 херца (Hz).  Трептенето не е проблем с LCD екрани, тъй като яркостта на пикселите на дисплея се контролира от „подсветка“, която обикновено работи при 200 Hz. Ако видите , че на LCD монитор е отбелязана по-ниска честота на опресняване (например 60 Hz), не се притеснявайте – това обозначава колко често се получава ново изображение от видео картата, а не колко често се обновява яркостта на пикселите на дисплея. Тази функция обикновено не се свързва с напрежение в очите.
  5. Регулиране на настройките на дисплея на компютъра може да помогне за намаляване на напрежението на очите и умора.
  • Яркост. Регулирайте така, че да приблизително същата като яркостта на заобикалящата ви среда. Като тест погледнете бялата начална страница на браузъра. Ако изглежда като източник на светлина – дисплеят е ярък, а ако изглежда сив – трябва да се просветли.
  • Размер на текста и контраст. При композиране на дълги текстови документи или работа с таблици трябва да се отчете бързото разпознаване на отделните букви и цифри. Най-добрият вариант остава черен текст върху бял фон.
  • Цветна температура. Това е технически термин, който описва спектъра на видимата светлина, излъчвана от дисплея. Най-голямо напрежение в очите създава синята светлина. По-дългите дължини на цветовите вълни като оранжево и червено са по-щадящи. Намаляването на температурата на дисплея намалява количеството на синя светлина и спомага за повече удобство при продължителна работа с компютър. За компютри, работещи под операционна система Microsoft Windows, настройки на дисплея могат да се регулират от контролния панел. За компютър Apple, настройките на дисплея са в системите за преференции (в папката Applications – Finder). В някои случаи, цветовата температура на монитора може да се регулира от самия дисплей.
  1. Мигайте по-често, за да избегнете изсъхване на очите. Според редица проучвания, когато мигате вие овлажнявате очите си. Въздухът в много офиси е сух, особено когато се използва климатик. Естествено отделяните слъзни секрети по-бързо се изпаряват, когато се взирате в монитора и това предизвиква усещане за сухи и раздразнени очи. В такъв случай след консултация с Вашия очен лекар може да използвате капки тип изкуствени сълзи.

Опитайте това упражнение: на всеки 20 минути мигайте 10 пъти много бавно, сякаш заспивате и напълно затваряте клепачите си. Може да организирате приложение да напомня за точното време.

  1. Правете кратки упражнения на очите си. Една от основните причини за умора е фокусирането за дълго време в близкостоящия монитор.

Упражнение 20-20-20

При него на всеки 20 минути, се вглеждаме в далечен предмет (на 20 метра), за най-малко 20 секунди. Така мускулите във вътрешността на окото се релаксират  и това намалява умората.

Друго упражнение е свързано с това да се вгледате в далечен обект за 10-15 секунди, а след това в близък обект за 10-15 секунди. Направете това 10 пъти.

  1. Правете упражнения и раздвижете врата, раменете и гърба. Очите са разположени в главата, която е богато кръвоснабдена. Когато водите заседнал начин на живот кръвообращението ви се забавя, натрупвате излишни килограми, кръвното ви налягане може да се увеличи. Всичко това влияе на цялостното ви здраве, а състоянието на очите е част от големия пъзел.
  2. Настройте правилно работното си място. Има цял отдел наука за това – ергономия. Важен е ъгълът, който сключва наблюдавания обект на дисплея и очите. Той трябва да бъде в рамките на 10-15 градуса. В последно време мебелите се проектират по редица ергономични параметри, свързани със средните стойности от размерите на хората. Екранът трябва да е от 20 до 24 см от очите. Важна роля играят и клавиатурата, към която често поглеждаме и мишката.

 

  1. Носете очила за компютър със специални филтри. Не на последно място можете да коригирате зрението си и да предпазите очите си с още един филтър – очила със специално покритие. Отново е желателно да се съветвате със специалист.
Показана е 1 от 1 страници


Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!



Коментирай в Delo.bg