„Оскар“ 2019 – големите победители

0

„Зелената книга“, с българско участие, спечели водещия приз за най-добър филм на наградите „Оскар“. Лентата е възхвалявана от едни като приятно завръщане към миналото, и осмиван от други като „версия с изтекъл срок на годност“ на „Да возиш мис Дейзи“.

ОскарФилмът връща зрителя в 60-те години на миналия век, когато Тони „Лип“ Валелонга, италиано-американски охранител, е нает да вози и охранява Дон Шърли, известен афроамерикански джаз пианист по време на турнето му в силно консервативния американски Юг, където законите на Джим Кроу за сегрегацията все още се прилагат. По време на пътешествието между грубоватия шофьор (в ролята Виго Мортенсен) и изискания музикант (Махершала Али) се заражда крепко приятелство.

Българската следа във филма е актьорът Димитър Маринов, който играе епизодична, но ключова роля. Негова е репликата, която „обръща“ филма: „Не гений, а кураж е нужен, за да промени човешките сърца.“ Маринов, който е руснакът виолончелист в музикалното трио на Дон Шърли излезе на сцената на Долби Тиатър с българското знаме. В един момент той държеше в едната си ръка трикольора, а в другата – статуетката „Оскар“.

В годината, в която можеше да сътвори история и да отличи в топ категорията първата продукция на стрийминг платформа – „Рома“, или първата супергеройска продукция – „Черната пантера“, американската киноакадемия предпочете да подкрепи традиционна междурасова дружеска история, оказала се колкото популярна, толкова и разделяща. „Зелената книга“ на Питър Фарели обаче устоя на критиките, че е ретрограден и неавтентичен филм, и триумфира над по-ласкаво приети и по-касови продукции.

Победата на „Зелената книга“ се оказа неочакван завършек на една енергична церемония без домакин, белязана от исторически триумф на разнообразието, в това число и първия състезателен „Оскар“ за кинодееца от афроамерикански произход Спайк Лий.

Лий, чийто филм „Прави каквото трябва“ (1989) излиза в същата година, в която „Да возиш мис Дейзи“ печели „Оскар“ за най-добър филм, демонстрира видимо недоволство от отличаването на „Зелената книга“. След като актрисата Джулия Робъртс обяви победителя, Лий се изправи, размаха ядно ръце и тръгна нагоре-надолу по стъпалата.

Освен топ отличието, филмът „Зелената книга“ спечели очаквано наградата за най-добър актьор в поддържаща роля за Махершала Али, както и приза за оригинален сценарий.

„Цялата тази история е за любов. За това да се обичаме едни други, независимо от различията, и да открием истинската си същност“,

заяви режисьорът на „Зелената книга“ Питър Фарели, познат предимно с комедиите си като „От глупав по-глупав“ и „Ах, тази Мери“.

На церемонията за наградите „Оскар“ в театър „Долби“ основната „порция благодат“ се изсипа върху супергеройската сензация „Черната пантера“ на Райън Куглър, черно-бялата полуавтобиографична история „Рома“ на Алфонсо Куарон и биографичната музикална драма „Бохемска рапсодия“ за Фреди Меркюри и „Куин“.

Победата на Спайк Лий в категорията за адаптиран сценарий за „Черен в клана“, поделена с трима съавтори, се оказа знакова за церемонията. Публиката аплодира на крака Лий, който се хвърли в обятията на връчващия приза Самюъл Л. Джаксън, след което кинодеецът беше приветстван бурно и зад сцената.

Една от големите изненади на вечерта се оказа победата в категорията за най-добра актриса. Вместо според очакванията „Оскар“-ът да отиде при ветеранката Глен Клоуз за „Съпругата“, наградата спечели британката Оливия Колман за превъплъщението си в образа на кралица Анна в историческата комедия „Фаворитката“. Така Клоуз остана актрисата с най-много номинации за „Оскар“ – седем на брой, и с нито една статуетка в колекцията си.

Музикалната драма „Бохемска рапсодия“, въпреки недостатъчно ласкавите отзиви от критиката и скандала с режисьора Брайън Сингър, съпътствал снимките, спечели четири награди. Продукцията беше отличена в категориите за най-добър актьор (Рами Малек), монтаж, звуков мишунг и монтаж на звукови ефекти.

Пищният високобюджетен супергеройски филм „Черната пантера“ получи три награди – за костюми, за сценография и за оригинална музика. Бийчлър стана първата афроамериканка, номинирана някога в категорията. Тя и Рут Картър записаха имената си като едва втората и третата афроамериканки, удостоени с „Оскар“-и извън актьорските категории.

„Най-после вратата е широко отворена“,

заяви зад сцената дизайнерката ветеранка Картър.

Две години след като грабна приза за най-добър поддържащ актьор за „Лунна светлина“, Махершала Али отново триумфира в категорията за второстепенна мъжка роля с изпълнението си в „Зелената книга“. Али е вторият актьор от афроамерикански произход с два „Оскар“-а след Дензъл Уошингтън. Махершала Али посвети отличието на баба си.

Оскар

Филмът „Рома“, който водеше по номинации заедно с „Фаворитката“ с по 10 на брой, донесе отличията за режисура и операторско майсторство на създателя си Алфонсо Куарон. „Рома“ стана и първата мексиканска продукция с „Оскар“ за най-добър чуждоезичен филм. Куарон записа името си в историята като първия режисьор, спечелил отличие и като оператор на филма си.

Доминацията на мексиканските „амигос“ продължава – в пет от последните шест години Алфонсо Куарон, Алехандро Гонсалес Иняриту и Гийермо дел Торо се окичват с режисьорския „Оскар“.

С триумфа си филмът „Рома“ донесе най-съществените досега призове на стрийминг платформата Нетфликс, която обаче се „препъна“ в „Зелената книга“ за топ отличието. Наградите на „Черната пантера“ и анимацията „Спайдърмен: В Спайди-вселената“ ознаменуват първия успех за „Марвел“ – водещия „блокбастър фактор“ в Холивуд.

В категорията за най-добра актриса в поддържаща роля очаквано беше отличена Реджина Кинг за изпълнението й в „Ако Бийл стрийт можеше да говори“. Публиката приветства възторжено Кинг за първия й „Оскар“.

Оскар

Разнообразието сред тазгодишните победители контрастира рязко с „изцяло белите „Оскар-и“ през 2015 и 2016 г., отбелязват наблюдателите.

Повече жени от всякога спечелиха награди на киноакадемията тази година. Въпреки това тазгодишните номинации отново отнесоха критики заради липсата на жена в надпреварата за режисьорския приз, както и заради това, че нито един от номинираните в топ категорията филми не е дело на дама.

Въпреки че в началото на наградния сезон филмът „Роди се звезда“ се очертаваше като фаворит, блясъкът му постепенно избледня. Очаквано обаче продукцията спечели приза за песен от филм за парчето „Shallow“, което Лейди Гага и Брадли Купър изпълниха на церемонията. Речта на Лейди Гага от сцената беше кратка, стегната и много прочувствена:

Оскар„Благодаря ви много, благодаря на Академията за оказаната ми чест, благодаря на всеки един човек в тази зала. Благодаря на Марк Ронсън, Антъни Росамандо, на Андрю Уейт. Обичам ви много! Благодаря на сестра ми, моята сродна душа – обичам те! Семейството ми е тук – обичам те, мамо, татко! Брадли, няма друг човек на тази планета, който можеше да изпее така тази песен заедно с мен, както ти. Благодаря ти, че повярва в нас, благодаря ти много. Ако сте си вкъщи, седите на дивана си и гледате това в този момент, всичко, което мога да ви кажа е, че това е много тежка работа. Работя усилено доста дълго време и в никакъв случай не за победа, а за това да не се отказвам. Ако имате мечта, борете се за нея. Нужна е страст и няма значение колко пъти сте били отхвърляни или падали, важно е колко пъти сте ставали и смело сте продължавали напред. Благодаря ви!“

Политическата сатира „Вице“ на Адам Маккей за бившия вицепрезидент Дик Чейни беше отличена в категорията за грим и прически.

За да спасят шоуто от повторение на миналогодишния безпрецедентно нисък рейтинг, продуцентите заложиха на по-кратка церемония, която започна с изпълнение на група „Куин“ и Адам Ламбърт. Продуцентите се надяват, че върху гледаемостта благоприятно се е отразил и подборът на популярни и касови филми като „Бохемска рапсодия“, „Роди се звезда“ и „Черната пантера“. Според масовото схващане повече зрители се „зареждат“ пред екрана да гледат „Оскар“-ите, когато в надпреварата участват бокс-офис хитове като „Титаник“.

Показана е 1 от 1 страници
          


Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!



Коментирай в Delo.bg