Скъпоценният път на Данте в бижутата на Диего Перкоси Папи

0

За първи път у нас почитателите на изисканите и уникални по рода си бижута на италианския дизайнер Диего Перкоси Папи могат да се насладят на неговите произведения на изкуството. Експозицията, подредена от куратор Ирина Дилкова в Националната галерия – Двореца в София, символично олицетворява гения на италианския ювелирен майстор, изграден от прозрения, оригинални идеи, древни познания, култура и преживявания, любов към красотата и големи занаятчийски умения.

Как и защо „Божествена комедия“ е вдъхновила прочутия автор на бижута от Италия и има ли връзка Данте със златарското изкуство?

Ателие „Перкоси Папи“ отдава почит на Върховния поет, като илюстрира пътуването на Данте Алигиери в „Божествена комедия“ чрез великолепни бижута и предмети на изкуството. Харон, Минотавърът и Ериниите със страховити и много богати форми представят Ада. Страховитият лодкар Харон приема посетителя, както е приел Данте на портата на Ада.

Данте

Ръцете, с които размахва веслото и удря душите, прехвърляйки ги от единия бряг на другия на река Ахерон, сега са посипани с не по-малко страховити бижута. Прокълнатите души са като камъните – всяка има свой собствен цвят и форма, прозрачност или матовост. (на снимките долу) Ала всички те са оковани и свързани в една обща участ.

Задачата на Ериниите (на снимките долу) е да отмъстят за убийствата, извършени най-вече срещу собствените семейства, като мъчат убийците, докато ги подлудят. В иконографията Ериниите (Алекто, Мегеpa, Тисифона) се изобразяват като духове – три жени със змийски гриви и зейнали усти в ужасяващи викове. Бижутата, които носят, са приказни и смразяващи животни като тях. От стените на адския град Дите призовават Медуза да вкамени живият посетител, „защото сега живите не се боят да се спуснат в царството на мъртвите“.

Минотавърът е чудовищно същество със зверска жестокост, тялото му е човешко, а главата на бик. Заточен е в лабиринта, създаден от Дедал, храни се с младежи, пренесени му в жертва. Той символизира насилниците на ближния – убийци, които в Ада са хвърлени във Флегетон – реката с кипяща кръв.

Данте

Огънят на кървавата река Флегетон гори на гърдите на Минотавъра в голяма коралова огърлица от камъни, ала бижутата не стигат да омилостивят чудовището. Гривните на Душите са проблясващи в огъня пламъци, ахати като каменни затвори и цветове. които осъдените никога повече няма да видят на дневна светлина. (на снимките долу)

Чистилището на Данте е разделено на тераси, на които се изкупват седемте смъртни гряха: горделивост, завист, гняв, леност, алчност, чревоугодие, похот. От тях

завистта, гневът и алчността са най-страшните смъртни грехове.

Бижутата добре представят суетата, отвеждаща към греха, те са скъпоценни камъни сред змиите на завистта и на оръжията на гнева. Те са съкровища, натрупани от алчния и разпилени от прекалено изобилие. (сн. 1 и 2 долу) Ала

смъртните грехове не са смъртни, ако е налице искрено разкаяние, което води до Рая, а там Беатриче ще поведе Данте.

Изкуството може да украси със скъпоценни камъни и орнаменти мечове, кинжали и дори камъни, ала въоръженият човек не може да обуздае яростта си. (сн. 3 и 4 долу)

При възмездието на Данте гневливите, които през живота си са тормозили другите, сега се хапят и удрят бясно, обгърнати от тъмен и гъст дим като гнева, който е помрачавал приживе умовете им. Завистта води до наслада по-скоро от чужда та несгода отколкото от собственото щастие.

За Джото, съвременник на Данте, езикът на завистника е гърчеща се усойница, ослепя ваща с отровата си самия грешник.

Данте

Алчните и разсипниците са подложени на еднакво наказание, тъй като порокът им е воден от едно и също щение за богатства. Едните трупат, тласнати от удоволствието да притежават, а другите разхищават благата си неразумно.

Олицетворяващият разума Виргилий води Данте в Ада и Чистилището. Но в Рая е нужно да се премине отвъд разума. Беатриче олицетворява теологичната добродетел на вярата, способността да се усети божествената тайна, чрез емоцията и интуицията. (снимки на бижута – брошка и колие кръст, носени от Беатриче)

Раят блести със скъпоценни камъни и миниатюри. Художествени инсталации, съвременни и старинни скъпоценни предмети подчертават абсолютната актуалност на „Божествена комедия“ на Данте.

В кръга на божествената роза на блажените седят душите от чиста райска светлина. Беатриче показва на Данте празно кресло, на което стои корона. (на снимката долу) То е вече предназначено за „извисения Хайнрих“, който ще слезе в Италия, за да възстанови доброто управление. Страната обаче, няма да бъде още готова да го приеме.

Данте

Двуглавият орел (сн. 1 долу) е емблема на Свещената Римска империя. Император Хайнрих VII се стремил да обедини Италия под знака на Свещената Римска империя.

Архангелите и ангелите (сн. 2 долу) притежават крилете, които човекът винаги е искал. Те са символът на лекотата на душата, но изобразяват и полета на фантазията същността на работата на нашето ателие.

Тронът на Мария (сн. 3 долу), окръжена от ангелско ликуване, превъзхожда по сияние всички други в божествената роза. Девата от стенописа Maestà (Величието) на Симоне Мартини – съвременник на Данте, бди над гр. Сиена от Палацо Публико, седалище на доброто управление по онова време.

Бижуто не е студен и неодушевен предмет, а израз на личността на тези, които го създават, както и на онези, които го носят. В този смисъл майстор Диего Перкоси Папи е забележителен представител на златарската традиция с най-висока занаятчийска и артистична стойност.

ДантеДиего Перкоси Папи (на снимката) е роден през 1948 г. в Рим, където живее и до днес. Започва кариерата си на 20-годишна възраст, докато посещава Факултета по архитектура. Перкоси Папи е представял самостоятелни изложби в Палацо Венеция в Рим, в Етнографския музей в Санкт Петербург, в Двореца „Бачоки Бонапарт“ в Лука и в абатството „Ноймюнстер“ в Люксембург.

В ателието в Рим на ул. „Сант‘Еустакио“ 16, където работи майстор Перкоси Папи, са правени бижута за филмите: „Убийство в Ориент Експрес“ на Кенет Брана (2017), „Елизабет: Златният век” на Шекхар Капур (2007), „Чифликът на чучулигите“ на Паоло и Виторио Тавиани (2007), „Алатристе” на Агустин Диас Янес (2006), „Оръжейният занаят” на Ермано Олми (2001), „Росини – Росини” на Марио Моничели (1991); и уникални творения за актрисите Пенелопе Крус, Джуди Денч, Мишел Пфайфър, София Лорен, Жаклин Бисет, Изабел Юпер и Кейт Бланшет.

Италианското посолство в София и Италианският културен институт в България, съвместно с Националната галерия, представят за първи път в България произведенията на римския дизайнер на бижута Диего Перкоси Папи. Инициативата е част от Деня на италианския дизайн 2022 – серия от промоционални събития, които италианската дипломатическа и консулска мрежа провежда във всички страни по света с цел популяризиране на художественото и културното наследство, което е резултат от изискана и хармонична връзка между история, култура, изкуство и майсторство от най-високо ниво. До 30 април всеки може да се наслади на ювелирната изработка на бижутата на Диего Перкоси Папи в Националната галерия в София.

Показана е 1 от 1 страници


Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!



Коментирай в Delo.bg