Диабет, рак и сърдечни болести дебнат недоспалите

0

Недоспалият човек е подложен на риск и да се разболее. Това твърди американският изследовател Матю Уокър (на снимката) в книгата си „Да спим“.

болестиСпоред него, достатъчният сън удължава живота. Той прави човекът креативен, подобрява паметта му, намалява апетита и килограмите, предпазва от рак и деменция, намалява риска от диабет, инсулт и инфаркт. На тази тема са посветени, според Уокър, над 17 хиляди научни статии. Американецът е категоричен, че причините за сърдечносъдовите заболявания, затлъстяване, диабет и рак, както и високата смъртност в индустриализираните държави са причинени от липсата на достатъчен сън.

Физически и психически заболявания

Ако спите твърде малко, рискувате да ви залее цяло море от физически и психически болести, предупреждава норвежкият изследовател и професор в Университета в Берген Бьорн Бьорван. Според него страхът, депресията, диабетът и сърдечно-съдовите заболявания са най-често срещаните при недоспиващите. Може би е по-забавно да будувате, но при всички случаи ще има последици, категоричен е професорът. Бьорван споделя, че се е запознал с книгата на колегата си Уокър, но смята, че в някои отношения той е отишъл твърде далеч. В същото време Хауър Калестад, учен от норвежкия институт по технологии (NTNU) и водещ изследовател по проблемите със съня предупреждава, че Уокър може и да е ненужно драматичен, но неговите заключения са абсолютно верни. Хората прекарваме една трета от живота си в сън и сънят все още е нерешен от гледна точка на науката, казва Калестад.

диетаВегетарианската диета е два пъти по-ефикасна от антидиабетната

 

Килограмите

Сънят е регулатор на теглото. Излишните килограми могат да доведат до риск от диабет тип 2, а също така и от сърдечносъдови заболявания. Краткият сън повишава апетита, категоричен е Бьорован. Той все пак предупреждава, че нуждата от сън е индивидуална – някои спят повече, други по-малко. Според Уокър шест или седем часа сън на денонощие също са рискови. Идеалното време за сън е осем-девет часа, но осем е минималното време. Все пак няма документални доказателства, че задължително трябва да се спи осем часа на денонощие. Особено при възрастните нуждата от сън е различна. В никакъв случай обаче цифрата 8 не трябва да става норма, а задължителното прекарване за такова време в леглото може да доведе дори до безсъние. Някои изследвания в САЩ показват, че 8-часов сън в абсолютна тъмна стая прави хората много по-ефективни. Но колко могат да разчитат на такава обстановка, е въпросът на проф. Бьорван.

диабет тип 2Кафето понижава риска от диабет тип 2

 

Повишен риск от заболяване

Според Матю Уокър, липсата на сън повишава кръвното налягане. Рискът от развитие на рак нараства два пъти, като клетките, отговорни за защита на имунитета стават по-слаби. Отлагането на соли и плаки са ранните признаци на Алцаймер. Хората, които развиват деменция, най-често не спят добре. Краткият сън не позволява премахване на плаките.

диабетна комаКак да окажем първа помощ на човек в диабетна кома

 

Не мога да спя

Според Калестад има две основни причини, поради които хората спят твърде малко. На едните, за да спят повече им е нужно да прекарват по-дълго време в леглото, докато за други по-дългия престой в леглото дори може да доведе до безсъние. За тях има добър метод за лечение. Когнитивната поведенческа терапия води до факта, че 60 процента от тях се подобряват. Изследователите са единодушни, че сънят е важен за паметта. Той помага да се абсорбират нови знания и по време на съня те да бъдат обработени. Последните изследвания показват, че 20% от хората в Берген страдат от безсъние, като времето за сън е измерено според международните диагностични критерии. Смята се, че това е голяма цифра. Забелязва се и снижаване на възрастовата граница на хората, страдащи от безсъние. Използването на електронни медии в леглото са най-честата причина за безсъние и е разпространена главно сред младите хора, според Бьорван. Извършено е телефонно допитване, в което участват 1001 души, дали безсънието е свързано със спалнята – положението на тялото в леглото по време на четене на книга, гледане на телевизия, говорене по телефона, каква е температурата в помещението, има ли шум, кревата нов ли е или стар, споделя ли се с някого. Оказва се, че разликите, свързани със спалните на тези, които страдат от безсъние и тези, които спят добре, са малки. Бьорван стига до извода, че изследванията не могат да покажат причинно-следствена връзка. Дори се оказва, че страдащите от безсъние имат нови легла и най-качествените матраци. Малко неочакван е изводът, че не използването на мобилна връзка в леглото е причина за безсънието. Наивно е да се смята, че ако се изостави телефона, проблемът ще бъде решен, смята Бьорван. И все пак той препоръчва, дори и на спящите добре, да ограничат използването на тези апарати.

ядките намаляват риска от диабет тип 2Ядките намаляват риска от диабет тип 2 с 40%

 

Спите ли достатъчно?

Според Матю Уокър, можете да разберете дали спите добре, като отговорите на два въпроса: Може ли да заспите в 23.00 ч. и да се събудиш рано сутринта? И трябва ли да пиете кафе преди 12.00 ч., за да сте оптимално работоспособни? Ако отговорите утвърдително дори само на един от въпросите, нещата при вас не са добре, предупреждава Уокър в книгата си. Но Бьорван смята това за твърде крайно заключение. Той е убеден, че всеки сам може да определи дали спи малко, или не. Човек може да пие кафе и след като се е наспал добре, смята той. Просто не трябва да бъде уморен. Неговата рецепта е да се спи достатъчно и в никакъв случай да не се прекалява със съня.

Показана е 1 от 1 страници
          


Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!



Коментирай в Delo.bg