Шампионът от Шумен Мартин Сурилов: Престижът на автомобилния спорт трябва да се върне, липсата на средства демотивира пилотите

0

Мартин Сурилов е роден на 4 ноември 1980 г. в Шумен. Кариерата му като автомобилен състезател започва няколко месеца, след като получава свидетелство за управление. Едва ли някой е предполагал, че момчето, което започва с тренировъчното Жигули на автомобилния състезател Николай Златков ще стане любимец на публиката по трасетата в рали шампионата в днешно време. Още с първите състезания показва талант и печели титлата в група А клас 5 в републиканския планински шампионат. През 2004 година печели титлата в група N/3 в българския рали шампионат. През годините опознава ездата на автомобили в същия клас. През 2011 година сяда зад волана на Мицубиши Лансър Ево 8 на рали Сливен. През 2012 година ево осмицата е сменена с деветка, с която е и до днес по родните трасета.

Пред старта сме на новия рали сезон. Подготвен ли е Вашият екипаж, наясно ли сте вече на кои състезания ще участвате?

– Към момента нямаме никаква сигурност за новия сезон. Не сме започвали работа по автомобила и подготовка, така че

за нас сезонът ще започне със закъснение, или изобщо няма за започне.

Миналата година имахте изключително силни състезания, и други, не чак толкова. На какво се дължи това?

– Със Здравко /бел. ред. Здравко Здравков, навигатор на Сурилов/ сме сработени като екипаж много отдавна, не малко години вече сме в спорта, натрупали сме опит във всяко едно отношение. Добри или лоши, резултатите ни в последните години зависят изцяло от нивото, до което ще успеем да се подготвим преди всеки един старт. Това пък зависи изцяло от финансовата част. Финансовата страна е била винаги слабата ни страна.

Мартин Сурилов

Не е ли малко странно, че атрактивен и бърз пилот не може да намери достатъчно средства за участие в родния шампионат?

– Някога би ми се сторило странно. Следейки обаче спорта ни отвътре и виждайки на къде вървят нещата от година на година, не съм особено изненадан. Всички колеги имат проблем с намирането на финансиране.

Хиляди са феновете и зрителите са край трасетата на всяко състезание. Десетки хиляди. А спонсори няма, или в повечето случаи са на двама или трима от колоната. Какво пречи да рекламират?

– Според мен причината за това е, че състезанията са оставени на „доизживяване“, всеки е оставен да се спасява сам, както организатори, така и участници.

С годините нещата са оставени прекалено дълга да вървят надолу и към момента спортът е достигнал дъното. Изгуби се престижът на този спорт.

Нашият „продукт“ не се предлага по никакъв начин на рекламодателите. Без да омаловажавам труда, усилията и постиженията на никого, но съм сигурен, че по-голямата част от рекламодателите не правят разликата между примерно аматьорско драг състезание и рали, което в цял свят е един от най-елитните спортове.

Мартин Сурилов

Как започна всичко? Кога за първи път усетихте адреналина и кога „бензина ви влезе в кръвта”?

– Как е започнало всичко и аз не мога да си отговоря.

Откакто се помня обичам ралитата, а в семейството ми няма никой, който да се е занимавал дори с нещо близко до автомобилите.

Мартин СуриловКогато изкарах шофьорска книжка, вече отдавна бях решил, че ще се състезавам, така че измолих от родителите ми да ми купят едно Жигули, което беше тренировъчния автомобил на Ники Златков по това време. Изобщо не знаех, къде се намирам и за какво става въпрос, тръгнах по състезания и се учих в движение.

Определят ви като българския Джиди Гали. Комплимент ли е това за Вас и харесвате ли италианския пилот?

– Приятно е да те сравняват с такъв пилот. Да, определено винаги е бил от любимците ми, допада ми стилът му на каране, който не е негов личен, разбира се. За мен това е рали стилът на каране. Има и други видове автомобилни състезания, където стиловете са различни. На рали според мен се кара така.

Кой от призовете няма да забравите? Кой ви е най- ценен? Колко всъщност са купите от състезанията в кариерата Ви?

– Не бих откроил някое от участията ни. Във всяко състезание даваме всичко от себе си. Независимо от конкуренцията, независимо от нивото, до което сме достигнали при подготовката на автомобила и т.н., ние никога не сме имали стратегия за конкретно състезание.

Нашата стратегия е доживотна – атака от началото, пълно раздаване, без никакви скрити козове.

Всичко което имаме, знаем и можем, е на трасето във всеки един специален етап и винаги ще бъде така. Докато се състезаваме.

 

Кой от всички сезони е най-успешният? Имало ли е изобщо сезон, без да имате проблеми с автомобила, с резервни части, с обслужване?

– Кариерата на всеки е съпътствана от успехи и неуспехи. Независимо от това обаче, винаги сме се старали да се развиваме и ако грешим, да поправим грешките си. Амбициите ни са когато имаме успех – на следващо състезание той да бъде по-голям.

Стараем се участията ни да не остават незабелязани, независимо от крайния резултат.

Може да е един етап, но ще е така, както ние ги разбираме нещата. Дължим го на себе си и на публиката, която е край трасетата.

Смятате ли, че автомобилната федерация защитава достатъчно интересите на българските пилоти? Помага ли, и ако да – с какво?

– На този въпрос бих искал да отговоря, че помага, както помагат другите спортни федерациите за спортистите си, но по-коректно е да кажа, че тя не прави достатъчно за развитието на автомобилния спорт.

Какво според вас трябва да се направи още за автомобилния спорт?

– На спорта му е нужно медийно отразяване. Това е. Не някъде, а във водещите медии. Трябва да се върне престижът на този спорт.

Мартин Сурилов

Има пилоти, които сядат зад волана на състезателен автомобил с единствената мисъл- да завършат състезанието, на което са стартирали?

– Предполагам, че има и такива пилоти. Аз не съм от тях.

Кое е любимото Ви състезание? Може би има такова от времето когато сте бил зрител и каква е разликата със сегашното, което ви допада най-много?

– Като зрител, любимо винаги ми е било рали „Златни“. Като пилот, естествено обичам домашното ни рали в Шумен по ред причини. От останалите състезания като цяло харесвам техничните и атрактивни пасажи, без значение от кое състезание са част.

Кое е състезанието на което мечтаете да участвате?

– Мечтая да участвам в състезание, в което ще съм конкурентен и равнопоставен.

Показана е 1 от 1 страници
loading...
Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!

          


Коментирай в Delo.bg