Връзката хранене – депресия (коварните Е-та)

0

Голям процент от населението в световен мащаб поне веднъж е страдало от депресия. Въпреки че много изследователи не са наясно дали депресията води до неправилно хранене или неправилното хранене води до депресия – връзка има. Небалансираното хранене може да изостри симптомите на депресия. Вече е ясно, че промени в диетата могат да облекчат това състояние.

ВИЖТЕ ОЩЕ:

depresjaОткриха лек за депресия

 

Според изследване на д-р Ерик Брунър (Eric Brunner) в което са участвали 3 486 възрастни в продължение на 5 години става ясно, че хората, които се хранят с много преработени храни и junk food е 60% по-вероятно да развият депресивно състояние. Напоследък във всекидневието ни нахлува храна, в която няма почти никакви есенциални мастни киселини и е с намалени количества от лесно усвоими органични витамини и минерали.

Редица други доклади посочват като виновник за бума от психични отклонения използването на пестициди и хербициди, различните добавки, с които се третират ужким пресните плодове и зеленчуци, за да изглеждат привлекателно след дълъг транспорт. Вече е ясно, че някои от популярните и разпространени Е-та влияят директно на мозъка, за да ни накарат да приемаме нещо за вкусно.

ВИЖТЕ ОЩЕ:

здравословно поколение, дебели деца, храна, училище, ученициПърво здравословно хранене, после „здравословно мислене“

 

Човешкото тяло се състои от много органи и системи, които са взаимосвързани. По тази причина храните, които поглъщаме оказват влияние не само на храносмилателната система, но и директно на мозъка ни. Ако храненето ни е богато на храни, които карат нивата на кръвна захар да подскачат рязко нагоре и надолу, това не е добре за кръвоносните съдове и задължително има ефект върху дейността на мозъка.

Невротрансмитерите допамин, норепинефрин и серотонин влияят на настроението и поведението. Докато серотонинът облекчава напрежението, другите изострят бдителността.

Ето за какво следва да внимаваме:

Захар

Консумирането на захар и прости въглехидрати като бял ориз, бял хляб и бяло брашно води до бързо и драстично повишаване на кръвната захар. Панкреасът отговаря със завишено производство на инсулин. Тъй като простите захари се разграждат много бързо, кръвната захар пада рязко и човек изпада в състояние на хипогликемия.

ВИЖТЕ ОЩЕ:

диабетна комаКак да окажем първа помощ на човек в диабетна кома

 

Според редица учени именно ниските нива на кръвната захар водят до депресивни състояния. Именно оттам идва желанието да похапнем нещо сладичко и да подсладим живота си – за да не изпадаме в ситуация на хипогликемия.

ВИЖТЕ ОЩЕ:

сърдечно-съдовите заболяванияКой плати, за да се скрие истинската причина за сърдечно-съдовите заболявания

 

Аспартам

Като алтернатива на захарта често се използва аспартам. Въпреки, че много от изследванията се опитват да внушат, че той не е вреден, проведени независими проучвания потвърждават обратното. Познат още като Е951 и нутрасуит, той е открит случайно през 1965 г., но включването му към храните започва през 1980 г. Състои се основно от:

  • Аспарагинова киселина, която възбужда невроните и е свързана с тревожност, депресия и главоболие.
  • Метанол – вид алкохол, който е изключително отровен и се разпада на мравчена киселина и формалдехид. Дори и в малки количества те са силно токсични.
  • Фенилаланинът е вид аминокиселина, която засяга много невротрансмитери и е канцерогенна.

Алкохол

Дори малките количества могат да засилят ефекта при склонните към депресия. Алкохолът намалява нивата на серотонина и норепинефрин. Оказва се, че хормоните на стреса също са потиснати и често реалната преценка за ситуацията е невъзможна. Блокира се правилното разграждане на редица ценни антиоксиданти. Алкохолът дава и допълнителна смелост на самоубийците.

ВИЖТЕ ОЩЕ:

астматичен пристъпКак алкохолът влияе на астматичния пристъп

 

Популярни Е-та в храните

Оцветители, консерванти, подобрители, набухватели,  овкусители, аромати – всички те са произведени по химичен път през последните десетилетия. Хранителната индустрия няма интерес от популяризиране на резултатите от независими проучвания, но е факт, че тези добавки също влияят на тялото ни и функциите на мозъка, дори и да са в много малки количества.

Небалансираното хранене може да изостри симптомите на депресия. Вече е ясно, че промени в диетата могат да облекчат това състояние.

Витамин D

Ниските нива на този витамин са свързани също и с депресивни състояния. Приемането на витамин D помага на хората със сезонни афективни разстройства (есенна депресия).

ВИЖТЕ ОЩЕ:

яжте тези храни, ако имате проблем с паметтаЯжте тези 10 храни, ако имате проблеми с паметта

 

Показана е 1 от 1 страници
loading...
Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!

          


Коментирай в Delo.bg