Соня Йончева пред delo.bg: Българската публика за мен е нещо свято

0
Споделете тази статия, за да достигне до повече хора:Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0

Естествена и кипяща от страст. Елегантна и необяснимо вълнуваща. Емоционална и до болка откровена. Събрала в себе си всички трепети на персонажите, които пресъздава от Метрополитън, през Ковънт Гардън и Виенската опера, та до Ла Скала. Вълнуващите й интерпретации на култови роли получават световно одобрение не само от публиката, но и от безпощадната критика. Едно е ясно:

новата музикална дива е българка.

С открояващия, забележителен и красив глас и неповторимо драматично присъствие, най-добрата Виолета и Травиата в света (според Die Welt) плува в свои води не само на концерти, но и на рецитали и пълнокръвни спектакли.

В Ла Скала я обявиха за наследница на великата Мария Калас.

Соня ЙончеваТя е най-чувственото сопрано на планетата, тя е жива вода и огнена стихия – метежна и изпепеляваща. Тя обича България повече от всичко. За втори път пристъпва прага на НДК – първият, когато брат й печели музикалното риалити „Стар Академи“, през 2005-та. За да се престраши да повтори, са нужни 12 години. Време, за което изключително земната знаменитост се е подготвяла усърдно да излезе пред родна публиката. Публика, която за нея е нещо свято.

Тя е любимата ученичка на Пласидо Доминго, работила е с Елвис Костело, Стинг и композитора на филмови шедьоври, сред които и музиката към сериала „Шатовалон“ Владимир Козма.

Брилянтната изпълнителка никога няма да забрави своя първи преподавател Нели Койчева в музикалното училище Добрин Петков в Пловдив, нито пък ръководителя на магистратурата й по пеене в Женевската консерватория Даниел Борст. Пловдивчанката е благодарна на съдбата, семейството си и на публиката за това, което е.

Тя е Соня. Соня Йончева!

„Няма да забравя как преди 12 години бях в публиката на зала 1 и виках с пълно гърло за брат ми Марин Йончев, който стана победител в „Стар Академи“. Тогава гласните ми струни бяха буквално повредени от неистовата емоция, която преживях. Радвам се, че този път идвам тук като артист и изпълнител, че съм тук и със съпруга ми, но най-вече с Марин, защото брат ми има страхотни спомени в НДК“ –

спомня си Соня Йончева, а в очите й не спира да блика онази тайнствена енергия, за която копнее българската публика след Гена Димитрова и Райна Кабаиванска. Любовта към изкуството, импулсивността на сцената, които раздава изцяло, са неподправени и доказващи нейната откровеност, скрита зад големия талант.

„За един артист е най-хубаво да бъде у дома и да пее пред собствена публика и то репертоара на Верди – любимецът на българските зрители. Този концерт е събирателен на моето минало – миналият, сегашният Верди и този, който си мечтая да пея за в бъдеще. Аз не обичам да определям гласовете с типологии и цветове и да кажа: „Ето, днес съм драматично сопрано!“ Не, аз съм просто сопрано и по този начин подхождам към всеки период на Вердиевото творчество.“

Соня Йончева

Броени дни преди концерта си в София Соня Йончева покори оперния дом на великата Мария Калас и го направи като истинска звезда. Медиите в Италия гръмко отразиха триумфалния дебют на българското сопрано в Ла Скала с ролята на Мими от операта „Бохеми“ в легендарния спектакъл на Франко Дзефирели.

Соня Йончева вече подписа договор за февруари 2018 г., когато пак в Ла Скала ще пее Пучиниев репертоар.

В този спектакъл ще бъдат включени всички любими мелодии от гениалния композитор. Много от тях са дали вдъхновение на Пучини да напише по-късно ариите за по-големите си опери. Другият договор, който също е факт –

за първи път – 60 години след Мария Калас, Соня Йончева ще изпълни изключително трудната опера „Пиратът“ на Белини.

От Фондация Ла Скала признават, че са пробвали кой ли не да изпее главната роля – Мирела Френи, Анна Нетребко, тъй като са смятали да възстановят операта през годините, но никоя не била одобрена от взискателните специалисти да повтори Мария Калас. Първата, на която е дадена с пълно единодушие тази възможност след Калас, е българката Соня Йончева. Премиерата е точно след година – през юни 2018-та.

„Да пееш в Ла Скала е много вълнуващо, не само заради историята на този театър, но и заради взискателната публика там. Всички почитатели на оперното изкуство, които посещават спектакли в Ла Скала знаят всички постановки наизуст, без да преувеличавам. За мен, да пея на сцената на Ла Скала е все едно съм в катедралата на нашето лирично изкуство. Първото ми излизане на тази сцена беше наистина много свят момент. Харесва ми, че преминах и тази бариера, изчаках доста дълго време преди да дебютирам на Ла Скала, защото през 2010 г. спечелих конкурса на Пласидо Доминго точно там и исках да се завърна на Ла Скала с един богат опит, с един добър репертоар, в една добра продукция, не исках да бъде каквото и да било. За мен беше важно да започна с модерато, за да вървя към крешчендо.“ (смее се)

 

На 18 юни българската публика ще е първата, която ще чуе Вердиевия репертоар на Соня Йончева, с който през 2018 г. сопраното ще обиколи цяла Европа.

„В България се чувствам най-добре, защото съм си вкъщи. Ние със сестра ми сме щастливи, че ще представим точно Вердиев репертоар, защото италианският композитор е любимец на българската публика. Соня не е критична на сцената, тя е прекрасна! Има само любов на сцената, когато тя е на нея“ –

сподели братът на примата Марин Йончев, който ще излезе редом до именитата Соня в НДК.

Соня Йончева

Що се отнася до критиката и това дали новата оперна прима я понася стоически и дали се вслушва в градивността на коментарите след всяка изява в света, Соня Йончева не скри:

„Критиките са постоянни, дори и от диригента, или пък от асистента по режисурата. Ако човек е наистина слаб психически, би могъл наистина да рухне и да приключи кариерата си за броени дни. Аз винаги се вслушвам във всичко, може би от опит и подготовка знам кое наистина е правилно и кое не. Може би това ме спасява, защото имам много ясна оценка за това по какъв начин се справям и най-важното – винаги се опитвам да се видя отдалече. Ако един човек е способен на това, си дава сметка за хората, които са около него – за артистите, дори за светлините, дори целия този екип, който работи с нас и това дава голяма сила на нашето изпълнение след това. Но се вслушвам 100-процентово сляпо в съветите на мъжа ми. Може би, защото знам, че той никога няма да ме подведе.“

Соня Йончева и Доминго ХиндоянЕдин от най-вълнуващите млади диригенти и съпруг на оперната дива – Доминго Хиндоян (венецуелец с арменски корени – на снимката), разкри какво е да дирижираш съпругата си:

„Да имаш голям артист у дума не е никакъв проблем. Соня изключително добре разбира музиката и съм истински щастлив, че имам възможност да работя с нея. Уча много от нея и нейните способности.“

Попитах Соня и Марин (на снимката долу) дали някога са вярвали в предопределеността на съдбата, както и за метаморфозите в последните 12 години от живота им – от предаванията „Хит Минус Едно“ и „Стар Академи“, до сцени като Метрополитен и Ла Скала. Период, чието начало за Марин беше белязано с парична награда от риалити шоу, с която купи чисто нов дом за семейството си, в който да живеят спокойно и щастливо, а сега е разпознаваем и обещаващ тенор. А за Соня – едно малко листче от пианистка в Музикалното училище в Пловдив, което я амбицирало да кандидатства в Консерваторията в Женева.

Соня Йончева и Марин ЙончевСоня: „Съдбата е голям виновник за това, което сме. Ние я провокираме. Много често си казвам – да, бях на точното място, с точния човек, но за да съм там, сигурно съм отишла сама и съм се подтикнала сама да го направя. Невероятен е фактът, че точно преди 12 години бях тук в публиката на зала 1, за да подкрепя брат ми и сега сме двамата тук и то на едно абсолютно различно трасе, защото рок музиката и операта имат нещо сходно, но не са абсолютно едно и също нещо. Това е някакъв резултат на нашите усилия, като едно коронясване на тези усилия за всички тези години.“

Марин: „Вярваме в Господ, защото първото нещо, което правихме, щом пристигахме от Пловдив в София, беше да ходим в църквата „Св. Неделя“, а понякога и в катедралния храм „Св. Александър Невски“, за да запалим свещичка за късмет. Майка ни ни водеше тогава, винаги преди участие (Соня: Да, така беше!). В това вярваме – в съдбата, която е определяща, а и самата вяра е голяма сила. И за двама ни, за щастие, добре се развиват нещата до момента, т.е. свещичките и силната вяра са дали своя резултат.“

Соня ЙончеваСоня: „Аз работих дълго време навън и исках да се върна в България в точния момент, защото както Ла Скала, така и българската публика за мен са свято нещо. Ето защо, за да дойда да пея в България, трябваше да съм стигнала някакво ниво и връщайки се тук да покажа това, което съм научила, може би и сбъдвайки мечтата на родителите ми, защото те ме изпратиха да уча, да набера знания, а сега се връщам и декларирам: „Ето, това съм аз днес!“. В тази връзка, вярвам в съдбата и вярвам в многото труд, който води до реални и признати резултати. За мен, най-голямата цел е хората да останат почитатели на оперното изкуство и да бъдат привлечени по един невинен начин, защото музиката е огромен манипулатор на човешкия мозък и душа и ние като артисти имаме необходимото оръжие да поддържаме това ниво.“

сн: НДК (организатор на концерта на Соня Йончева на 18 юни 2017 г.)

Показана е 1 от 1 страници
loading...
Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!

          


Коментирай в Delo.bg