Любка Биаджони пред delo.bg: Трябват ни по-духовни личности, които умело да съчетават реалностите Запад – Изток

0
Споделете тази статия, за да достигне до повече хора:Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0

Три прекрасни, женствени и темпераментни дами – Маестра Любка Биаджони, Йоанна Каменарска и Лия Петрова, заедно с музикантите от “София Симфоникс”, ще представят за първи път у нас симфоничния концерт “Жените в музиката”. На 27 май от 19.00 ч. зала “България” ще посрещне на една сцена едни от най-талантливите, виртуозни и награждавани български цигуларки в един различен концерт по идея и специалната покана на Маестра Любка Биаджони. Дни преди концерта и навръх 24 май диригентът Любка Биаджони даде специално интервю за читателите на delo.bg.

Любка БиджониГ-жо Биаджони, какво да очаква публиката от Вас и „Жените в музиката“ на 27 май в зала “България”?

На 27 май публиката ще може да изживее две невероятни пиеси с две невероятни цигуларки – Лия Петрова и Йоанна Каменарска, на които ще партнира оркестъра на “София Симфоникс”. Две европейски дами с дълбоки корени в България и в Германия. Две личности, които ще представят дълбочината на руския и немския дух на Брамс и Прокофиев.

Родните музиканти са на световно ниво и това не е трудно да се осъзнае дори и от лаиците, които посещават концертите им. Има ли нещо вярно в това, че въпреки техния професионализъм, публиката у нас се отнася към българските творци с по-малко уважение, отколкото към световните артисти?

– Не смятам, че има по-малко уважение към българските музиканти. А ако те живеят и работят в чужбина, винаги носят и поднасят нещо ново на публиката, което пък идва от страната, в която живеят. Може би, все пак има още от това старо мислене, че чужденците са нещо „по-добро“. Но много често е точно обратното.

Много хора не разбират и не осъзнават ролята на диригентите. Според тях, дори и според виртуоза Найджъл Кенеди, Вашата професия е силно преувеличена. Само броене на тактове ли е дирижирането?

– Всъщност дирижирането е взаимната енергия и дух, които се създават между музикантите и диригента. Всичко останало трябва да е база (броене на тактове, мануална техника и учене на партитури). Магията се случва между хората: диригент, музиканти, публика.

Любка Биджони

Отровна ли е българската действителност днес, погледната отдалече? Достойна ли е за работа музикалната среда у нас за професионалисти от Вашия ранг?

– Средата за работа в музикалната сфера в България е трудна:

всеки мисли за себе си, за своя бизнес и без да мисли много, умишлено или не – смачква другите. Тук като че ли няма принципи и морал. Рядко се срещат хора, които скромно работят, мислейки и за доброто на другите, водени от мисълта за духовното развитие на това общество.

Музикантите са прекрасни, професионалисти на много високо ниво. За това работя с тях. От друга страна, постоянните и чести изяви на музикантите не са гаранция за качеството на един концерт. А ако няма и не се поддържа качество – то човек няма какво да покаже. Трябват ни по-духовни личности, интелигентни хора като Гергиев, които с опита си и в Запада умело и успешно да съчетават двете реалности – Запад и Изток.

Водите ли синовете си на концерти, умеят ли да свирят на някакъв инструмент? Искате ли да станата Ваши последователи?

– Моите деца идват на концертите ми, ходят на други. И дамата свирят на пиано и тромпет, но едва ли ще се занимават с музика. Това изисква много жертви …

Любка Биджони

Какво е пожеланието Ви към българите по повод днешния Ден на славянската писменост и култура?

– Желая от сърце на всеки българин да осъзнае прекрасната Родина, култура, природа, дух, които Господ му е дал, за да може с благодарност и гордост да продължи развитието, което заслужава този прекрасен народ!

Показана е 1 от 1 страници
loading...
Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!

          


Коментирай в Delo.bg