След публикация на delo.bg: КЗП забрани сертификатите за коректност на фирми*

0

След натрапването на платените „сертификати“ „Коректна фирма“, издавани от „Изследователски център на клиентските мнения“ ЕООД (ИЦКМ) при непрозрачност и съмнителен обхват на критериите, delo.bg излезе с обширна статия по случая. Наред с националните телевизионни, печатни и онлайн издания, публикуващи единствено реклама на въпросното платено отличие, редакцията ни излезе с подробен анализ на така наречените „сертификати“, които всеки може да получи ЕДИНСТВЕНО срещу заплащане. С публикуване на материала в ДЕЛО.БГ, сезирахме Комисията за защита на потребителите КЗП и Асоциация „Активни потребители“ за осъществяваната нелоялна търговска практика и заблуждаваща реклама на горепосочената фирма.

Мартин Вангелов, управител на „Изследователски център на клиентските мнения“ ЕООД (ИЦКМ), който издава „сертификата“ „Коректна фирма“ в България, е посочил, че към края на февруари 2016 година подобно „отличие“ са получили 16 000 български фирми. Сами може да сметнете и колко са си ПЛАТИЛИ въпросните дружества:

16 000 * 77,52 лева = 1 240 320 лева

Днес с удовлетворение публикуваме решението на КЗП, с което се забранява издаването на сертификати за коректност по неясни и непрозрачни критерии. По-долу публикуваме становището на регулаторният орган:


КЗП забрани на фирма да издава по субективни критерии сертификати за коректност на търговци

Дружеството действа непрофесионално и подвежда потребителите

Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани на фирма да издава на търговци сертификати за коректност по неясни и субективни критерии. Регулаторният орган излезе с решение, че дружеството осъществява дейността си в противоречие с изискването за добросъвестност и професионална компетентност, в резултат на което заблуждава крайните потребители и може да увреди икономическите им интереси.

Всеки търговец, който се сдобие с такъв сертификат, получава определен брой стикери, които може да постави в своите офиси, върху служебни автомобили, витрини на магазини и пр. Освен това, при изписване на името му в най-популярната интернет търсачка, сред първите резултати излиза връзка към публикувания на официалната страница на „сертифициращата” фирма списък с търговци със статус „коректен”. Всичко това го отличава на фона на конкуреницята и буди по-голямо доверие у потребителите, които остават с впечатлението, че е с безупречна репутация и не подлежи на негативна оценка по отношение на професионалите му качества и компетентност.

Проверка на КЗП установи, че сред „удостоените” със сертификата търговци са и такива, които в последната година са били санкционирани от контролния орган за нелоялни практики и други нарушения на Закона за защита на потребителите (ЗЗП). Очевидно обстоятелството, че тези търговци не са спазвали законовите си задължения при извършването на своята дейност, не е било отчетено при издаването на сертификата.

Според въпросната фирма, преди сертифицирането, се извършва предварителна оценка на търговците по специална методика за проверка на клиентските мнения и изследване за безупречна репутация в интернет въз основа на споделените негативни коментари. КЗП смята, обаче, че критериите при прилагания метод за проучване на търговците са субективни. Всеки човек има различен изказ и може да изрази отрицателно мнение с негативни думи, с ирония, със сложна терминология, а не непременно с думи и изрази с негативно значение.

Друг важен аспект на казуса е, че с издаването на сертификата фирмата гарантира единствено, че ползващият го търговец е коректен (макар и съгласно неясните критерии) към датата на предоставянето на удостоверението и година преди нея. Ако впоследствие се появят негативни коментари за него, той ще отпадне от „системата за коректни търговци” на фирмата, но може да продължи да ползва стикерите и съответно те да влияят върху поведението на потребителите, тъй като не подлежат на изземване или на последващ контрол.

Обстоятелството, че сертификатът се заплаща, също поставя под съмнение обективността във връзка с неговото издаване, тъй като от броя закупени „свидетелства за коректност” зависят приходите на дружеството.

При вземането на решението КЗП е отчела и факта, че дружеството е рекламирало дейността си в национално представени печатни и електронни медии, като е подтиквало потребителите да предпочитат фирмите, притежаващи такъв сертификат.

На практика се оказва, че фирма, която сама непрофесионално и некомпетентно извършва своята дейност, издава сертификати за коректност на други търговци.

КЗП е категорична, че е налице нелоялна търговска практика. Предстои връчването за заповедта за забраната й. Санкцията за подобни нарушения съгласно разпоредбите на ЗЗП е до 30 000 лв.


Дали забраната касае „Изследователски център на клиентските мнения“ ЕООД (ИЦКМ) или някоя от нароилите се „сертифициращи“ фирми ще стане ясно, след като заповедта бъде връчена официално на дружеството, създало условията за нелоялна търговска практика.

*Последна промяна на 27.04.2016 г.

Показана е 1 от 1 страници
          


Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!



Коментирай в Delo.bg