Музей събра историята на теснолинейката Септември – Добринище, позната като „алпийската железница на Балканите“

0

Музей на теснолинейката Септември – Добринище бе открит на гара Цепина. Сградата и перона бяха реновирани и възстановени с помощта на 20 доброволци от гражданското сдружение „За теснолинейката“. Повече от 4 години Кристиан Ваклинов и неговият приятел Ивайло Механджиев на доброволни начала правят всичко, за да опазят последната теснолинейка в България, която свързва Горнотракийската низина с Родопите, Рила и Пирин. Идеята бе да се популяризира 100-годишнината на теснопътната жп линия.

теснолинейка Септември-Добринище

През 2017 г. се навършват 101 години от идеята за построяването на „Малкото влакче“, 91 години, откакто то съществува и 72 години от пускането в експлоатация на целия релсов път от Септември до Добринище.

С откриване на музея продължава традицията, която сдружението започна миналата година, а именно всяка първа неделя на септември да бъде празник на теснолинейката.

 

теснолинейка, влак, жп линия, Септември, Добринище, Велинград

Високопланинската теснолинейка тръгва от Септември в подножието на Родопите, минава през града на Орфей – Велинград, за да стигне до последната си спирка в пиринския курорт Добринище е пуснат в експлоатация на 9 декември 1945 г., когато е готов и последният етап на жп линията – Банско – Добринище.

Влаковата линия е дълга 125 километра и е под №16 от националната жп мрежа у нас.

Теснолинейката е единствената действаща теснопътна жп линия у нас, а нейното междурелсие е точно 760 мм. Времето, за което се изминава трасето от началната до последната спирка се изминава за не повече от 5 часа, а средната скорост е почти панорамна – 25 км/ч. Линията е неелектрифицирана и до ден днешен.

 

Построяването й е обнародвано със закона за разширение на жп мрежата през 1925 година.

 

В началото жп линията се нарича „Татар Пазарджик-Неврокоп, с клон Саранбей–Варвара„, нейната идея е да свързва пиринския край с влаковата линия София – Пловдив – Бургас.

теснолинейка, влак, жп линия, Септември, Добринище, ВелинградТочно 25 са спирките и гарите, а заради пресечения релеф теснолинейката Септември – Добринище е позната и като Алпийската железница на Балканския полуостров.

Знаете ли, че

една от междинните станции е и най-високата гара на Балканите – това е гара Аврамово, която се намира на 1267 метра над морското равнище.

До нея от гара Света Петка се стига най-бавно през цялото трасе –

линията очертава няколко серпентини, тип „осморки“,

но в никакъв случай пътуването няма да Ви отегчи.

От прозорците на влака през цялото време се разкрива живописна гледка към най-хубавите кътчета от Западните Родопи.

теснолинейка, влак, жп линия, Септември, Добринище, Велинград

Чисто технически,

точно 35 са тунелите по трасето, а общата им дължина е близо 3 километра.

В дефилето от Септември до Велинград те са 10, а от Спа столицата на Балканите до Якоруда са разположени останалите 25 тунела.

теснолинейка, влак, жп линия, Септември, Добринище, Велинград

теснолинейна спирала тип „осморка“ преди най-високата на Балканите жп гара Аврамово

Теснопътната железница, която за малко преди години да бъде закрита, е нестихващ обект на интерес не само от родни, но и от чуждестранни туристически групи.

Екипът на delo.bg благодари на Георги Бизев за предоставените безвъзмездно снимки на юбилейната композиция Септември – Велинград, заснети навръх истинския рождения ден на теснолинейката – 9 декември 2015 г., точно 70 години след първото цялостно пътуване по маршрута Септември – Добринище.

Показана е 1 от 1 страници
loading...
Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!

          


Коментирай в Delo.bg