Сменете „Оскар“-а!

0

Не съм гледала още „Завръщане“-то с Леонардо ди Каприо, но не ми и трябва, за да съм абсолютно убедена, че ролята за „Оскар“ тази година не е неговата, а тази на Еди Редмейн в „Момичето от Дания“ /режисьор Том Хупър/. До такава поразителна детайлност и вглъбеност стига превъплъщението му на жената в оковите на мъжко тяло Ейнар Вегенер, че на моменти изпитваш съвсем физическо, направо побиващо тръпки усещане – например от сцената, в която той гали с треперещи пръсти подгъва на роклята…

Момичето от Дания

„Момичето от Дания“ е повече от филм. Той е кинематографско /и костюмографско/ бижу, пиршество на изящната визия, мащабно платно на артистичния живот в Копенхаген през 30-те години на 20 век с неочаквани нюанси, колоритни светлосенки и брутални щрихи понякога. В същото време е и дълбоко покъртителна драматургична интерпретация по дневниците на Лили Елбе – първата транссексуална жена, подложила се на операция за смяна на пола в Дания. Това е

филм за битката да си повече жена, отколкото художник, за страданието да изявиш себе си и да отстоиш същността си дори на цената на смъртта.

Но този филм нямаше да е наполовина толкова разтърсващ, ако не беше изключителната Алисия Викандер /“Оскар“ 2016 за поддържаща женска роля/ в ролята на всеотдайната и смела съпруга на Ейнар-Герда. Неговото на моменти егоистично желание на всяка цена да бъде себе си бива безмълвно прегръщано от нейната саможертва – да изостави собствената си кариера на художник и да го обича, независимо от болката, пола и цялата сгрешеност на съдбата. Това е голямата тема на тази лента – пределите на любовта.

Момичето от Дания

Има ли човешки катаклизми, които влюбеното сърце не може да укроти в аортите си? Има ли предразсъдъци, които обичащата жена не може да сломи с изгарящи чувства? Има ли граници, чиято телена ограда любовта не разтопява само с правилната поява в правилния момент? Отговорите на тези въпроси отлитат подобно воален шал от скалния бряг на фиордите – последният кадър от филма, след който сякаш вятърът брули собственото ти лице в киносалона…

Показана е 1 от 1 страници
Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!

          


Коментирай в Delo.bg