Псевдопилот – професия с традиция и отговорност

0
Споделете тази статия, за да достигне до повече хора:Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0

Представяли ли сте си някога, че може да влезете в ролята на пилот? Читателката на delo.bg Антонина Маринова е била дълги години псевдопилот. Самата тя се свърза с екипа ни, за да ни разкаже любопитни детайли от „кухнята“ на непопулярната, но твърде отговорна професия.

професията псевдопилот„За псевдопилотите не е необходимо каквото и да е авиационно образование. Събираха ни, както се казва, от улицата. По мое време бяхме само жени. След като постъпвахме на тази длъжност, ни обучаваха 3 месеца и ни пускаха на самостоятелна работа. Ние трябваше да знаем почти всичко, което прави един пилот – тип на самолет, каква скорост развива на различните ешелони /височината, на която се лети/, как се изпреварва, кога може това да стане. И най-важното – да следва инструкциите на ръководителя на полети – РП.“

Маринова разказва за сложността на псевдопилотите е колко отговорна е позицията им.

„С помощта на псевдопилотите РП-то се упражнява и в последствие си заверява бревета за годност да извършва тази дейност пред основния въздухоплавателен орган – Гражданска въздухоплавателна агенция. Без заверен бревет, изхвърчаш директно навън! Част от стандартната авиационна фразеология, е важно да се казва на самолета не „въздушно средство“, а „въздухоплавателно средство“.

професията псевдопилот

Антонина Маринова си спомня и за обучителните летни полети по нейно време.

„2-3 месеца летяхме в кабината на самолета, за да видим и усетим на живо как се случват нещата. Комуникациите са задължително на английски, защото това е международният език в авиацията /но над България, поне по мое време, се говореше на български – абсолютно нарушение на международните авиационни правила/. Наблюдавахме в реална ситуация как се следят и се изпълняват стриктно инструкциите на РП-то.

От изключителна важност е пилотът да успее да застане на правата за кацане, да изпълни точната схема на захода и да приземи безаварийно и по възможност с меко кацане самолета, казва още Маринова.

„Всичко това трябваше да умеем и ние, псевдопилотите, но на екран. Специален служител следи да няма нарушения от наша страна. Схемите за излитане и кацане на всеки самолет са предварително опознати и не трябва и на милиметър да се мърда от тях.“

професията псевдопилот

 

„Има 3 въздушни пространства“ –

продължава Маринова с любопитната дейност на псевдопилота –

„Те се управляват от 3 вида РП-та – това са Кула /самолетите са видими /, Подход и Контрол – на най голямата височина. Имала съм колеги, които никога не са искали да отидат на нивата Подход или Контрол, защото на Кула са свикнали да виждат самолета.“

На екрана самолетите се наричат „метки“ – понятие, което обозначава типа самолет, височината /ешелона/, на която лети, както и скоростта на машината. Спрямо тези 3 основни параметъра се управляват аеропланите, РП-тата ги разминават, за да не се получи т.нар. точка на сближение – сблъсък на два самолета. При трагичен случай в небето, на екрана и двете метки изчезват.

професията псевдопилот

Псивдопилотът Антонина Маринова пояснява и каква е разликата между авария и катастрофа, както и между „особени случаи в полет“ и „полет в особени случаи“.

„При „полет в особени случаи“ най-обичайни са метеорологичните условия, а при „особени случаи в полет“ – хайджек, заболяване на пътник, заплаха за терористичен акт и др. В случай на терорист на борда, пилотът се опитва да заблуди терориста, като прави кръгови движения над летището, или изпълнява неговите искания, но има начин тези условия да стигнат до РП-то и той да вземе необходимите мерки – да извикани спешните служби – пожарна, линейка, и др.“

Псевдопилотите са ангажирани в обучението и в подпомагането на развитието на всички нови операционни технологии или процедури. Професия сложна и отговорна, съпоставима с тази на капитаните на борда на самолета.

Показана е 1 от 1 страници
loading...
Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!

          


Коментирай в Delo.bg