Магистрали в небето и летящи коли – научна фантастика или обозримо бъдеще?

0

Когато ви кажат „летяща кола“, ще помислите за бъдещето, нали? А реакцията най-вероятно ще бъде – „сериозно“?! Истината е, че човечеството се опитва да създаде летящи автомобили от 1917 г. През годините са направени много модели, но те никога не са представени официално на обществеността. Сега нови и вдъхновени производители предлагат своите прототипи и са убедени, че един ден те ще достигнат невиждани висини.

В доклад от 98-страници компанията за споделени пътувания Uber описва потенциала на летящите автомобили. А целта е една – да освободи изнервените пътници от вечно задръстените магистрали. Uber вярва, че в рамките на едно десетилетие ще бъде възможно да се изгради

мрежа от достъпни електрически летящи коли, които ще излитат и кацат вертикално със скорости до 320 км/ч.

Uber не планират да изградят своя собствена летяща кола, но искат да си сътрудничат с компании, правителства и общности, за да развият зараждащата се идея.

airbus-flying-car

Докладът на американската компания е поредният пример за влиянието, което оказват високите технологии върху транспортните системи. Независимо дали става дума за таксита и летящи коли или камиони, които се движат без шофьор. Обещанията са примамливи, но експертите предупреждават, че трябва да сме търпеливи.

ali-bahrami„Страхотно е, че има подобни идеи. Така всички ние започваме да мислим отвъд границите. В крайна сметка ще стигнем до това, което сме виждали във филмите. Но няма да е нито толкова бързо, нито толкова лесно, колкото се представя на хартия“ – 

казва Али Бахрами, вицепрезидент за гражданското въздухоплаване в Асоциацията за авиационна промишленост.

Летящите коли са изправени пред множество пречки, включително разходите, законовите рамки и приемането им от обществото.

Brandon Keene„В краткосрочен план технологията ще бъде екзотична и скъпа“ –

твърди Брандън Кийни, главен технологичен директор на компания, даваща хеликоптери под наем.

Бахрами пък предполага, че колите трябва да се управляват сами, за да бъдат достъпни. Причината – прекалено скъпо би било да се обучават хора за пилоти, а след това да им се плаща за превоза.

Uber обаче очакват, че летящите автомобили първоначално ще имат пилоти, докато автономната технология докаже, че е по-безопасна от човека.

Освен това не е ясно къде ще се приземяват летящите автомобили и дали „вертикалните спирки“ ще бъдат удобни за хората.

Възможно е да има гаражи за паркиране на покривите, съществуващите хеликоптерни площадки и свободните площи около магистралите. След кацане на някои от пътниците ще им се налага да се свързват с Uber, за да завършат полета.

airbus-flying-car

 

Остава неясно и дали обществото ще понася шума на новия вид транспорт. Най-малката летяща кола може да звучи като един пчелен кошер. Но от Uber вярват, че когато бъдат усъвършенствани, тези автомобили ще станат наполовина по-безшумни от обикновен камион, преминаващ покрай дома ни.

„Но ако в един и същ момент преминават няколко такива коли, това би създало проблем“ –

предполага Бахрами.

За адвоката Джейсън Ор най-голямата пречка пред летящите коли ще бъдат регламентите.

Jason Orr, an attorney at O'Melveny & Myers„Местните, държавните и федералните регулаторни органи в САЩ ще трябва да координират управлението на прелитащите автомобили, а това е сложен, продължителен процес“ –

смята Ор.

Uber повдигна темата за летящите коли само дни след като обяви, че камион без шофьор е доставил 50 000 кена бира. Кадрите с камиона, който се движи сам по магистралата, бяха показани по новините и станаха хит в социалните мрежи.

Всъщност камионът на Uber е пътувал посред нощ, когато трафикът не е толкова натоварен. Бил е между конвой от седем превозни средства, които са го наблюдавали внимателно.

Възможно е и в следващите 10 години камионите без шофьор да се броят на пръсти. А летящите коли са още по-голямо предизвикателство и малко хора работят, за да ги превърнат в реалност.

Освен Uber, сред мечтателите е и европейският авиационен гигант Airbus, който показа модел за своето летящо такси. Амбициозният проект е наречен Vahana. Това е безпилотен пътнически самолет, на който някой ден ще се добави компонент за вертикално излитане и кацане за приемане на пътници.

airbus-flying-car-2

Част от конструкцията напомня на хеликоптер, има два комплекта крила, всеки с по четири електрически двигателя.

A3 chief executive Rodin Lyasoff„Строим въздухоплавателното средство, за което не трябва писта, автоматично пилотирано е и може да открива и избягва препятствия и други самолети“ –

заяви Родан Лайсоф, CEO на Airbus и добавя:

„Предназначено е за превоз на пътници или товари, а целта е да стане първият сертифициран пътнически самолет без пилот.“ 

Амбициите са до края на 2017 г. да бъде построен прототип в реални размери, а през 2020 г. самолетът да бъде пуснат в продажба. По всичко изглежда, че бъдещето ще е страхотно, но вероятно ще отнеме доста време, за да долети до нас.

източник: CNN

Показана е 1 от 1 страници
loading...
Никаква част от сайта delo.bg не може да бъде копирана и разпространявана без изричното посочване на статията-източник с хиперлинк!

          


Коментирай в Delo.bg